Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.
Eind vorig jaar diende Albert Heijn bij de staatssecretaris van VWS een verzoek in om het Nutri-Score goed te keuren. Albert Heijn had bij zusterbedrijf Delhaize goede ervaringen met het logo opgedaan. België, Frankrijk en Spanje voerden de Nutri-Score al vrijwillig in. In Nederland sprak de belangenorganisatie voor supermarkten, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, al een tijdje geleden zijn voorkeur uit voor het van origine Franse voedselkeuzelogo.
Vorige week startte de Consumentenbond een Europees Burgerinitiatief om Nutri-Score binnen Europa verplicht te stellen. Deze week lieten HAK en Iglo weten Nutri-Score op hun producten te gaan zetten.
"Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van de Franse Nutri-score systematiek. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken," zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn.
Albert Heijn spreekt in zijn persbericht van het 'aanjagen van de introductie van Nutri-score'. We vroegen Scholte op Reimer nog even persoonlijk wat het bedrijf daar precies mee bedoelt. Scholte: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen Nutri-score omarmt. Wij doen een grootschalig real life experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodes. Wat we leren stellen we ter beschikking aan iedereen. Zo helpen we ook de staatssecretaris met extra informatie om later dit jaar tot een afgewogen oordeel te komen."
Op Foodlog verscheen afgelopen week een opinieartikel van Serge Hercberg, de bedenker van Nutri-Score. Critici menen dat het logo uitgaat van onvoldoende gevalideerde vooronderstellingen over de gezondheidseffecten van voeding. Een van hen is Dennis Zeilstra die er een lange serie tweets aan wijdde; Hercberg reageerde met de opmerking dat de op statistiek gebaseerde voedingskennis onder het systeem van de Nutri-Score werd gevalideerd door middel van peer reviews in prestigieuze vakbladen.
Dit artikel afdrukken
Vorige week startte de Consumentenbond een Europees Burgerinitiatief om Nutri-Score binnen Europa verplicht te stellen. Deze week lieten HAK en Iglo weten Nutri-Score op hun producten te gaan zetten.
Wij doen een grootschalig real life experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodesNutri-Score geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroep gezonder zijn dan andere. Dat moet consumenten helpen in één oogopslag de gezonde keuze te maken.
"Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van de Franse Nutri-score systematiek. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken," zegt Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn.
Albert Heijn spreekt in zijn persbericht van het 'aanjagen van de introductie van Nutri-score'. We vroegen Scholte op Reimer nog even persoonlijk wat het bedrijf daar precies mee bedoelt. Scholte: "Wij vinden het belangrijk dat iedereen Nutri-score omarmt. Wij doen een grootschalig real life experiment om in een omgeving met veel klanten en veel producten te ontdekken of consumenten gezonder gaan eten door de kleurcodes. Wat we leren stellen we ter beschikking aan iedereen. Zo helpen we ook de staatssecretaris met extra informatie om later dit jaar tot een afgewogen oordeel te komen."
Op Foodlog verscheen afgelopen week een opinieartikel van Serge Hercberg, de bedenker van Nutri-Score. Critici menen dat het logo uitgaat van onvoldoende gevalideerde vooronderstellingen over de gezondheidseffecten van voeding. Een van hen is Dennis Zeilstra die er een lange serie tweets aan wijdde; Hercberg reageerde met de opmerking dat de op statistiek gebaseerde voedingskennis onder het systeem van de Nutri-Score werd gevalideerd door middel van peer reviews in prestigieuze vakbladen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben benieuwd hoe de producenten reageren die een paar D-tjes E-tjes scoren.
Het is mij niet duidelijk hoe staatssecretaris Blokhuis hiermee geholpen gaat zijn. Albert Heijn voert de Nutri-Score in op huismerkproducten en zal ongetwijfeld gaan bijhouden welk effect dat gaat hebben op de verkoop van producten met of zonder logo. Ik noem dat een marketing&sales;-onderzoek en niet een 'grootschalig gezondheidsonderzoek'. Of moeten klanten met een Bonuskaart voortaan info over hun gezondheid gaan delen met de grootgrutter?
Carolien Makkink
Het gaat, voor zover ik begrijp, alleen om online klanten die online een NutriScore te zien krijgen op de huismerkproducten. Als je gewoon in de winkel boodschappen doet dan zie/merk je daar dus niets van, want de score staat niet op het product zelf.
Uit het persbericht van AH:
"Inmiddels neemt het draagvlak voor dit Franse voedselkeuzelogo toe en daar wil de supermarkt graag aan meebouwen. Daarom krijgen alle eigenmerk-producten op ah.nl na de zomer het logo. Daarna wil Albert Heijn starten met productcategorieën in de winkel waarbij klanten graag geholpen worden met een gezondheidslogo zoals zuivel en ontbijtproducten. Ervaringen deelt Albert Heijn met betrokken partijen om gezamenlijk tot het beste resultaat te komen."
#4 Dick
Denk je dat ze met productcategorieën in de winkel bedoelen dat ze het gezondheidslogo ook daadwerkelijk op het product zelf gaan zetten of alleen op het schapkaartje?