"Windmolens zijn ten onrechte een blinde vlek in de discussie over de achteruitgang van insectenpopulaties," schrijft De Telegraaf. Volgens een nieuw Duits onderzoek sneuvelen er 's zomers wel 5,3 miljard insecten per dag tegen de molenwieken van de ruim 31.000 Duitse windmolens.
Dat windmolens een bedreiging zijn voor (trek)vogels en vleermuizen, is al langer bekend. Dat de rotorbladen met een laagje aanslag vervuild raken en daardoor minder efficiënt ronddraaien is ook geen verrassing. Sinds een paar jaar beginnen we ook serieuze benaderingen te maken van de omvang van de insectensterfte door menselijke belangen, dankzij onder meer Duitse en Nederlandse inspanningen.
Het Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) sloeg aan het rekenen op basis van modellen. De onderzoekers schatten dat er jaarlijks 24.000 ton aan insecten door het Duitse luchtruim migreert. Minstens 1.200 ton zou ten slachtoffer vallen aan de reuzen-'vliegenmeppers'. "Zorgwekkend," concludeert hoofdonderzoeker Franz Trieb. "Wat het effect van de botsingen is voor de voedselketen of voor soortenpopulaties, dát is tot nu toe genegeerd.” Tot nu toe is als verklaring voor de achteruitgang van insecten vooral gekeken naar landbouwgif, verstedelijking en broeikasgassen.
Er klinkt ook kritiek vanuit de Duitse energiesector, die er fijntjes op wijst dat windenergie alleen al in 2018 een CO2-uitstootbesparing van 172 miljoen ton realiseerde. "Windmolens zijn met het oog op de biodiversiteit van insecten een oplossing voor het probleem, geen oorzaak", schrijft het Duitse agrarisch blad TopAgrar.
Dit artikel afdrukken
Het Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) sloeg aan het rekenen op basis van modellen. De onderzoekers schatten dat er jaarlijks 24.000 ton aan insecten door het Duitse luchtruim migreert. Minstens 1.200 ton zou ten slachtoffer vallen aan de reuzen-'vliegenmeppers'. "Zorgwekkend," concludeert hoofdonderzoeker Franz Trieb. "Wat het effect van de botsingen is voor de voedselketen of voor soortenpopulaties, dát is tot nu toe genegeerd.” Tot nu toe is als verklaring voor de achteruitgang van insecten vooral gekeken naar landbouwgif, verstedelijking en broeikasgassen.
De studie roept vraagtekens en kritiek opDe studie roept vraagtekens en kritiek op. Zo zegt de Nederlandse bioloog Arnold van Vliet van de Wageningen Universiteit: "Ik vind het lastig in te schatten hoe ingrijpend die windmolens op het totaal zijn. Je moet dit wel in perspectief plaatsen.” Duitse insectologen wijzen erop dat lang niet alle insecten zich door de lucht verplaatsen en veelal dichter bij de grond blijven.
Er klinkt ook kritiek vanuit de Duitse energiesector, die er fijntjes op wijst dat windenergie alleen al in 2018 een CO2-uitstootbesparing van 172 miljoen ton realiseerde. "Windmolens zijn met het oog op de biodiversiteit van insecten een oplossing voor het probleem, geen oorzaak", schrijft het Duitse agrarisch blad TopAgrar.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Merkwaardig dat dit zo contextloos de wereld in geslingerd wordt door de onderzoekers. Zo is het geschatte aantal insecten dat in Nederland een aanvaring met een auto niet overleeft ca. 500 miljard. Honderd keer meer dus. M.a.w. is dit nou een serieuze overweging bij het plaatsen van windmolens, of kunnen we beter andere maatregelen nemen als we insecten willen redden?
Dennis, bij je link zitten de aantallen van het WUR onderzoek niet. Volgens autoblog gaat het om 1.600 miljard insecten per jaar in Nederland.
De Duitse windmolens pakken volgens bovenstaand bericht jaarlijks een dikke 1.900 miljard insecten. Duitsland is 9 keer zo groot als Nederland. Zeg dus dat auto's jaarlijks 16.100 miljard insecten doden in Duitsland.
Een factor 8,5 verschil met de molens.
Maar de kritiek én het geschatte gewicht zijn de kern van de discussie.
Volgens de modelbouwers (hebben ze alle aannames correct?) doden molens jaarlijks 5% (1.200 van 24.000 ton) van de vliegende insectenmassa. Maar vliegen ze (allemaal ook) op die hoogte?
Ik moet wel zeggen dat ik schrik als ik nog verder doorreken met deze uitkomsten uit modelletjes en vanaf de achterkant van een sigarendoos: als de molens 5% doodmalen, dan doen de auto's dat voor zo'n 40%. Als het waar is, moeten auto's verboden worden. Morgen nog.
Dennis #1,
Ik kom aan 55.555 insecten per dag per auto in Nederland (500 miljard/9 miljoen). Waarvan de helft waarschijnlijk op de voorruit. Kan er nog steeds doorheen kijken.
Nog even in het AD gekeken, oeps....
5,3 miljard per 'dag' tegen 500 miljard per 'jaar'.
En verder, ter compensatie doden windmolens ook veel vogels waaronder insecteneters.
Joep, oeps inderdaad. Iets te snel gelezen. Desondanks, met de cijfers die Dick aanhaalt zijn auto's alsnog een aanzienlijk grotere insectendoder.
Dick, ik ben het eens met je bedenkingen. Vanuit een andere kant bekeken heb ik ook twijfels over de modellen: hoeveel van het doorstroom oppervlak van de vrije, voor insecten bevliegbare ruimte bestrijken windturbines nu helemaal? Komt dat ook maar in de buurt van 5%? Ik kan het mij bijna niet voorstellen. En zo nee, is het dan reëel dat wel zo'n 5% van de vliegende insecten gedood wordt?
Wel eens geprobeerd een VLIEGEND insect dood te meppen met een vliegenmepper, of tussen je handen? Ga toch weg met die onzin. De LUCHTDRUK alleen al duwt driekwart van de beestjes (dat komt nou uit MIJN model) uit de weg. En zeker als je ze zijdelings probeert te raken, zoals een molenwiek doet. Ik geloof hier geen barst van.
Een autoruit heeft twee "voordelen": groter raakvlak en grote snelheid. Compenseert voor het nadeel van de relatief grote "boeggolf" (daar zal Dennis wel een beter woord voor weten, maar je begrijpt wat ik bedoel).