Voormalig cateraar Wendeline van de Nagel studeert Diëtetiek en voedingsleer. Vanuit haar opleiding bezoekt ze een congres over eetgedrag. Tot haar verrassing belandt ze "op een grijze dinsdag via de tropische kassen van Burgers' Zoo in een zaal vol vrouwen die iets met voeding doen". Ze vindt dat de dames verleid worden.
Het thema was actueel: “Waarom eetgedrag een hersenkwestie is”; ik had er zin in!
Het ochtendprogramma bestond uit drie wetenschappers die hun licht lieten schijnen over eetgedrag, microbiomen, hormonen, depressies en het nut van supplementen. Onderzoekster Floor Kroese vertelde een boeiend verhaal over de omgang met voedselverleidingen, met bruikbare tips en trucjes voor in mijn diëtistenpraktijk, als ik later groot ben.
Als afsluiting van het ochtendprogramma vond een paneldiscussie plaats met de wetenschappers en een paar opvallende aanhakers: de communicatiemanager van Coca-Cola en Manager Corporate Communicatie van McDonald’s kropen ook op een krukje. Daar zaten ze niet alleen bevallig te wezen: uit hun monden stroomden zoetgevooisde teksten over sociale betrokkenheid, gezonde treats en caloriebeperking in hamburgermenu’s. Zelfs over gemeentelijk vestigingsbeleid hadden de dames een stevig doortimmerd verhaal.
De dagvoorzitter negeerde de opgestoken hand van een meer wetenschappelijk onderlegd panellid en gaf het grootkapitaal daarmee een zeer ruim podium. Een onsmakelijk groot podium. Het was een ontluisterend maar leerzaam inkijkje in de tot in de puntjes verfijnde psychologische brainwash-technieken waarmee multinationals de publieke opinie bewerken. Veel erger nog vond ik het gemak waarmee de zaal vol zorgprofessionals zich als makke schapen aansloot bij de ‘Church of Coca-Cola’. "Als ik op vakantie ben drink ik altijd een glaasje cola, daar hoef ik me echt niet voor te verdedigen," sprak een aanwezige zorgprofessional. Bravo girl, Coca-Cola en consorten lachen in hun vuistje want ze zijn onderwerp van gesprek straks in jouw spreekkamer.
Ook de dagvoorzitter toonde zich een blije volgeling: "wie heeft er nog een opmerking of vraag om de ochtend positief mee af te sluiten!” Hetgeen geschiedde…
Die dagvoorzitter is advocaat, gespecialiseerd in Health, Beauty & Food Law. Ze adviseert en procedeert voor bedrijven bij de reclame code commissie en de NVWA en adviseert bedrijven over reclame-uitingen, etikettering en productintroducties. Gevalletje 'wiens brood men eet, wiens woord men spreekt'? Je zou er achterdochtig van worden.
Accreditatie
Via een medestudent kon ik op het laatste moment een toegangskaart bemachtigen voor een zeer schappelijk bedrag, inclusief royale lunch en uitzicht op een paar zebrabillen. Ik herhaal: een zeer schappelijk bedrag. Een globale rekensom van 70 betalende bezoekers, kosten van locatie en versnaperingen leert dat zo'n bijeenkomst bijna niet uit kan.
Diëtisten kunnen door deze dag te bezoeken accreditatiepunten behalen voor hun BIG-registratie. In ruil voor een paar accreditatiepunten laten zij zich de evangelie van Coca-Cola en McDo welgevallen en wie weet zien ze straks die treat die hun cliënten zichzelf gunnen wel door de vingers.
Organisator van deze dag is het onafhankelijke vaktijdschrift over voedsel, voeding en gezondheid ‘Voeding Nu’. Op de website staat een 'proclaimer' waarin ze stellen dat Voeding Nu ondanks samenwerking met partners en sponsors een onafhankelijke koers vaart.
In de onvermijdelijke goodie bag zat een ferme fles Becel met ‘3x meer omega 3 dan olijfolie!’ en een heel gezond blikje frisdrank. Die laatste valt buiten de Schijf van Vijf, maar daar hebben we het maar niet meer over.
Dit artikel afdrukken
Het ochtendprogramma bestond uit drie wetenschappers die hun licht lieten schijnen over eetgedrag, microbiomen, hormonen, depressies en het nut van supplementen. Onderzoekster Floor Kroese vertelde een boeiend verhaal over de omgang met voedselverleidingen, met bruikbare tips en trucjes voor in mijn diëtistenpraktijk, als ik later groot ben.
Als afsluiting van het ochtendprogramma vond een paneldiscussie plaats met de wetenschappers en een paar opvallende aanhakers: de communicatiemanager van Coca-Cola en Manager Corporate Communicatie van McDonald’s kropen ook op een krukje. Daar zaten ze niet alleen bevallig te wezen: uit hun monden stroomden zoetgevooisde teksten over sociale betrokkenheid, gezonde treats en caloriebeperking in hamburgermenu’s. Zelfs over gemeentelijk vestigingsbeleid hadden de dames een stevig doortimmerd verhaal.
Het was een ontluisterend maar leerzaam inkijkje in de tot in de puntjes verfijnde psychologische brainwash-technieken waarmee multinationals de publieke opinie bewerken'Church of Coca-Cola'
De dagvoorzitter negeerde de opgestoken hand van een meer wetenschappelijk onderlegd panellid en gaf het grootkapitaal daarmee een zeer ruim podium. Een onsmakelijk groot podium. Het was een ontluisterend maar leerzaam inkijkje in de tot in de puntjes verfijnde psychologische brainwash-technieken waarmee multinationals de publieke opinie bewerken. Veel erger nog vond ik het gemak waarmee de zaal vol zorgprofessionals zich als makke schapen aansloot bij de ‘Church of Coca-Cola’. "Als ik op vakantie ben drink ik altijd een glaasje cola, daar hoef ik me echt niet voor te verdedigen," sprak een aanwezige zorgprofessional. Bravo girl, Coca-Cola en consorten lachen in hun vuistje want ze zijn onderwerp van gesprek straks in jouw spreekkamer.
Ook de dagvoorzitter toonde zich een blije volgeling: "wie heeft er nog een opmerking of vraag om de ochtend positief mee af te sluiten!” Hetgeen geschiedde…
Die dagvoorzitter is advocaat, gespecialiseerd in Health, Beauty & Food Law. Ze adviseert en procedeert voor bedrijven bij de reclame code commissie en de NVWA en adviseert bedrijven over reclame-uitingen, etikettering en productintroducties. Gevalletje 'wiens brood men eet, wiens woord men spreekt'? Je zou er achterdochtig van worden.
Accreditatie
Via een medestudent kon ik op het laatste moment een toegangskaart bemachtigen voor een zeer schappelijk bedrag, inclusief royale lunch en uitzicht op een paar zebrabillen. Ik herhaal: een zeer schappelijk bedrag. Een globale rekensom van 70 betalende bezoekers, kosten van locatie en versnaperingen leert dat zo'n bijeenkomst bijna niet uit kan.
Diëtisten kunnen door deze dag te bezoeken accreditatiepunten behalen voor hun BIG-registratie. In ruil voor een paar accreditatiepunten laten zij zich de evangelie van Coca-Cola en McDo welgevallen en wie weet zien ze straks die treat die hun cliënten zichzelf gunnen wel door de vingers.
Organisator van deze dag is het onafhankelijke vaktijdschrift over voedsel, voeding en gezondheid ‘Voeding Nu’. Op de website staat een 'proclaimer' waarin ze stellen dat Voeding Nu ondanks samenwerking met partners en sponsors een onafhankelijke koers vaart.
In de onvermijdelijke goodie bag zat een ferme fles Becel met ‘3x meer omega 3 dan olijfolie!’ en een heel gezond blikje frisdrank. Die laatste valt buiten de Schijf van Vijf, maar daar hebben we het maar niet meer over.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Die dagvoorzitter is advocaat, gespecialiseerd in Health, Beauty & Food Law. Ze adviseert en procedeert voor bedrijven bij de reclame code commissie en de NVWA en adviseert bedrijven over reclame-uitingen, etikettering en productintroducties. Gevalletje 'wiens brood men eet, wiens woord men spreekt'? Je zou er achterdochtig van worden."
Wendeline van den Nagel, opeens vraag ik me af: was die dagvoorzitter dezelfde persoon als die zich hier opwerpt als hoeder van de democratie?
Zou zomaar kunnen. Van hun site:
"Wij adviseren vele producenten van gezondheidsproducten, cosmetica en levensmiddelen over toepasselijke regelgeving. Waar nodig procederen wij (bestuursrechtelijk en civielrechtelijk) voor onze cliënten tegen de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) of andere marktpartijen. Ons netwerk van gespecialiseerde buitenlandse advocaten kan van dienst zijn bij vragen met een internationaal karakter. Veelvoorkomende onderwerpen zijn etikettering, ingrediënten, productintroducties, gezondheidsclaims en recalls."
Een andere advocaat maar werkzaam bij hetzelfde kantoor. Van de frambozenthee discussie wil ik afwezen (op levensmiddelen staan de ingredienten, je kan dus relatief eenvoudig achterhalen of er daadwerkelijk frambozen inzitten). Maar wat de communicatiemanager van Coca Cola doet op een congres over de relatie tussen hersenen en voeding is nergens op de bijsluiter terug te vinden. Idem voor de mevrouw van MacDonalds. Hadden ze het hoofd research consumentenverleiding er neergezet dan had ik het een logischer keus gevonden, die echter nog steeds uitleg behoeft.
Toch jammer dat dit verhaal zo weinig reacties losmaakt. Ik vond het één van de weinige relevante artikelen van de laatste weken.
Ben ik zelf ook een beetje verbaasd over. Ik denk dat het geen incident is maar beleid. Maar dat het zo onbeschaamd gefaciliteerd wordt door een wetenschappelijk magazine met een onafhankelijke redactie is helemaal van de zotte.
Benieuwd wat voor gekkigheid je nog meer tegenkomt tijdens je studie diëtiek.
Het voltallige personeel van de kleuterschool hier in het dorp, houdt vol dat je kinderen van twee vooral moet laten snoepen. Zo leren ze met de verleiding omgaan. Houd je de kleintjes suikervrij dan ontsporen ze bij de eerste de beste gelegenheid volledig.
Hoe ze dat wisten? Nou, dat is gewoon zo.
Een soortgelijke opvatting heb ik ook een heuse diëtist horen ventileren. Ze had even geen referenties paraat. Maar was echt waar, algemeen bekend.
Een andere diëtistenvraag die altijd is blijven knagen, werd opgeroepen door een klasgenoot met een bmi van 35. Of beter, door de lange lijst van toegestane snacks die ze op een dag tevoorschijn toverde. Eigenlijk mocht ze alles, maar dan minder. Mini snickers, mini marsjes enz. Ze liep al jaren bij die diëtist.
Ons klasgenoten leek het dat als je niet dronken wil worden, je de eerste borrel moet laten staan. Je kon wel merken dat wij er geen verstand van hadden.