Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) heeft McDonald's wél plofkip, terwijl de fastfoodketen ontkent dat een plofkip te serveren. McDo heeft domweg een 'betere plofkip', maar vindt de naam vervelend en wil die dus niet horen.

McDonald's werd door de RCC in het ongelijk gesteld, schrijft het FD. Wakker Dier die de term op McDo's kip plakte is, zo redeneerde de RCC, de uitvinder van de term plofkip en mag die dus plakken op wie de organisatie maar wil mits daar 'plofkippen' worden aangetroffen. Dat mag óók als er een ander type plofkip in het spel is die Wakker Dier niet als zodanig herkent.

Als dat het argument is, maakt de RCC een fout. De uitvinder van de term plofkip is de Nederlandse voedsel- en warenjournalist Wouter Klootwijk. Hij mag dus beslissen wie plofkippen heeft en wie niet.

De RCC lijkt de weg een beetje kwijt in dierwelzijnsland. Voortaan mag iedereen alles over iedereen zeggen. Ook een biologisch varken groeit verbazingwekkend snel van het gewicht van minder dan een menselijke baby tot dik 100 kilo in 6 maanden. Dat is bepaald onnatuurlijk. Wie het een racevarken - ook een Klootwijk-uitvinding - noemt mag dat volgens deze uitspraak voortaan gewoon zeggen. Ook in de krant en in campagnes.
Dit artikel afdrukken