Onder deze organisaties waren de American Heart Association, American Diabetes Association en de Centers for Disease Control and Prevention. Daarnaast voerde altijd wel één van de beide frisdrankmakers actie tegen in totaal 29 voorstellen om het gebruik van frisdrank te verminderen.

Wellicht meer dan 96
Dat ontdekten twee onderzoekers van de Boston University. Pepsi-Co publiceert, in tegenstelling tot Coca-Cola, geen lijst over hun financiering van organisaties, dus het is volgens de auteurs goed mogelijk dat het aantal van 96 een onderschatting is.

Reacties
De American Beverage Association, waar zowel PepsiCo als Coca-Cola onder vallen, reageert: “De frisdrankindustrie is betrokken bij problemen met de volksgezondheid, want ook wij willen een sterk, gezond Amerika. Zoals dit rapport duidelijk maakt ondersteunen wij organisaties die zich richten op het verbeteren van de volksgezondheid. Daar zijn we trots op.”

De American Heart Association zegt in een statement naar aanleiding van het artikel dat ze de inname van frisdrank willen verminderen en dat de betrokkenheid van een grote variatie van bedrijven in de voedings- en drankenindustrie nodig is om hun doelen te bereiken. Ook stellen zij dat ‘het duidelijk te zien is in hun werk dat onder geen enkele omstandigheid de incidentele sponsoring invloed heeft op hun onderzoeken en beleid.’

Dit artikel afdrukken