De verkopen van Coca-Cola en andere frisdranken lopen in de VS al jaren terug. Bij Coca-Cola moet dus een gejuich opgegaan zijn toen bleek dat de verkopen het afgelopen zomerkwartaal, geheel tegen die trend in, weer eens gestegen waren. Voor het eerst in 11 (!) jaar lieten de verkopen een stijging zien: 0,4% in volume en 2,5% in omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt The Verge.

Naamcampagne 'Share a Coke'
De oorzaak achter deze plotselinge trendbreuk (die zich bij de concurrenten niet voordeed)? De naamcampagne 'Share a Coke', waar Coca-Cola in 2011 in Australië mee begon en die inmiddels in 80 landen zeer succesvol blijkt. In de VS liet Coca-Cola deze zomer de 250 meest voorkomende voornamen op z'n flessen en blikjes printen, plus woorden als 'family', 'BFF' en 'Friends'. Ook konden mensen bij mobiele verkooppunten hun eigen naam laten afdrukken. Er ontstond een ware hype op de social media: iedereen wilde een foto posten met een blikje cola met zijn eigen naam erop. Alleen al op Instagram staan inmiddels meer dan een half miljoen foto's met de hashtag #shareacoke.

'Wow-factor'
"Een Coca-Cola fles of blikje is het meest iconische ontwerp ter wereld en dat je daar je eigen naam op terug kunt zien heeft een enorme 'nieuwsgierigheids- en wow factor', zegt Dean Crutchfield, een onafhankelijke merkenconsultant in de Wall Street Journal. Waarschijnlijk gaat Coca-Cola de campagne dus volgend jaar weer voortzetten. Maar ook dan als seizoenscampagne. De gepersonaliseerde flesjes zijn met het verstrijken van de zomer weer van de schappen verdwenen - liefhebbers en verzamelaars hebben daarom de weg naar eBay al weten te vinden.

In Nederland was de campagne deze zomer voor het tweede jaar op rij een groot succes. Werd in 2013 begonnen met de 200 meest voorkomende namen, deze zomer waren er al 2500 namen beschikbaar. Daarmee was 90% van de Nederlanders 'voorzien.

Fotocredits: Share a Coke-campagne, Ogilvy
Dit artikel afdrukken