Bio-Planet, de biologische supermarkt van het Belgische supermarktenconcern Colruyt Group, brengt vergaand persoonlijk voedingsadvies in de praktijk. Te verwachten valt dat de markt in de komende jaren wordt overspoeld met toepassingen die consumenten gezond door de supermarkt moeten leiden.
De biologische supermarktketen Bio-Planet start met gepersonaliseerd voedingsadvies, meldt Gondola. Via het online-platform Voedingskompas krijgen deelnemende klanten wekelijks voedingsadvies op maat van hun gezin en desgewenst begeleiding door een diëtist. Voor de gepersonaliseerde adviezen gebruikt Bio-Planet de aankoopgegevens van de klanten.
Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet (onderdeel van de Colruyt Group): “Deze service is uniek in België. Omdat we dit heel grondig willen aanpakken en de kwaliteit van het advies willen garanderen, gaan we in een eerste fase van start in Vlaanderen met zo’n 1.500 deelnemers. Belangrijk om weten is dat klanten zich vrijwillig inschrijven en dat het voedingsadvies vrijblijvend is. Klanten beslissen zelf of ze met ons advies aan de slag gaan.” Na 6 maanden gaat Bio-Planet de proef evalueren. "Het is de bedoeling om ‘Voedingskompas’ uit te breiden naar heel België omdat we geloven in de meerwaarde ervan voor onze klanten.”
De site Voedingskompas, ontwikkeld door Colruyt-dochter SmartWithFood, werkt met een team van diëtisten die de klanten gaan begeleiden. De adviezen sluiten aan op de vorig jaar vernieuwde Belgische voedingsdriehoek. Bio-Planet heeft als missie Belgen gezonder te laten eten. Zo voert de keten in september de Nutri-Score in en past de super regelmatig de samenstelling van producten aan.
In Nederland creëerde onlangs de biologische groente- en fruitimporteur Eosta de augmented reality figuur Dr. Goodfood om biologisch voedsel als medicijn aan te prijzen. De biologische supermarkt EkoPlaza startte met de vorming van het begrip 'gifvrij' als gezonde meerwaarde van zijn merk, maar werd teruggefloten door de Reclame Code Commissie.
Leefstijl als alternatief
Recent introduceerde de onafhankelijke huisarts en oprichter van Arts en Voeding Tamara de Weijer een gids voor huisartsen die alle onbewerkte levensmiddelen, ook niet biologische, adviseert als leefstijl-alternatief voor overmedicalisering. Een door TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) getrokken consortium pleit zelfs voor de introductie van preventieve leefstijlgeneeskunde als vervanging van de oude opvatting van het artsenvak.
Supermarkt Jumbo maakt via diverse initiatieven duidelijk te werken aan dienstverlening op het gebied van persoonlijk voedingsadvies om de verkoop van zijn producten te ondersteunen. Persoonlijk advies rukt snel op vanuit zowel de medische stand als grote supermarkten en zal daarom geen exclusieve meerwaarde blijven voor alleen biologische verkoopkanalen. Colruyt liet met zijn SmartWithFood-App al langer zien hoe ver het supermarktbedrijf is met adviesdiensten op het gebied van gezonde voeding. Bij dochter Bio-Planet test het supermarktconcern nu het effect van een actieve benadering met voedings-, -leefstijl en koopadviezen.
Dit artikel afdrukken
Jo Ghilain, business unit manager van Bio-Planet (onderdeel van de Colruyt Group): “Deze service is uniek in België. Omdat we dit heel grondig willen aanpakken en de kwaliteit van het advies willen garanderen, gaan we in een eerste fase van start in Vlaanderen met zo’n 1.500 deelnemers. Belangrijk om weten is dat klanten zich vrijwillig inschrijven en dat het voedingsadvies vrijblijvend is. Klanten beslissen zelf of ze met ons advies aan de slag gaan.” Na 6 maanden gaat Bio-Planet de proef evalueren. "Het is de bedoeling om ‘Voedingskompas’ uit te breiden naar heel België omdat we geloven in de meerwaarde ervan voor onze klanten.”
De site Voedingskompas, ontwikkeld door Colruyt-dochter SmartWithFood, werkt met een team van diëtisten die de klanten gaan begeleiden. De adviezen sluiten aan op de vorig jaar vernieuwde Belgische voedingsdriehoek. Bio-Planet heeft als missie Belgen gezonder te laten eten. Zo voert de keten in september de Nutri-Score in en past de super regelmatig de samenstelling van producten aan.
In Nederland creëerde onlangs de biologische groente- en fruitimporteur Eosta de augmented reality figuur Dr. Goodfood om biologisch voedsel als medicijn aan te prijzen. De biologische supermarkt EkoPlaza startte met de vorming van het begrip 'gifvrij' als gezonde meerwaarde van zijn merk, maar werd teruggefloten door de Reclame Code Commissie.
Leefstijl als alternatief
Recent introduceerde de onafhankelijke huisarts en oprichter van Arts en Voeding Tamara de Weijer een gids voor huisartsen die alle onbewerkte levensmiddelen, ook niet biologische, adviseert als leefstijl-alternatief voor overmedicalisering. Een door TNO en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) getrokken consortium pleit zelfs voor de introductie van preventieve leefstijlgeneeskunde als vervanging van de oude opvatting van het artsenvak.
Supermarkt Jumbo maakt via diverse initiatieven duidelijk te werken aan dienstverlening op het gebied van persoonlijk voedingsadvies om de verkoop van zijn producten te ondersteunen. Persoonlijk advies rukt snel op vanuit zowel de medische stand als grote supermarkten en zal daarom geen exclusieve meerwaarde blijven voor alleen biologische verkoopkanalen. Colruyt liet met zijn SmartWithFood-App al langer zien hoe ver het supermarktbedrijf is met adviesdiensten op het gebied van gezonde voeding. Bij dochter Bio-Planet test het supermarktconcern nu het effect van een actieve benadering met voedings-, -leefstijl en koopadviezen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
We gaan spannende tijden tegemoet. Enkele jaren geleden voorspelde ik op podia dat supermarkten (met een versaanbod, want daar verdienen ze het geld) en grote merkconcerns (Nestlé, Danone, Unilever) met elkaar zullen strijden om de nieuwe markt: voeding.
Ze verkopen - zei ik steevast - ons straks geen producten (voedsel) meer, maar gezondheid (het resultaat van een manier van leven en eten: leefstijl).
Die werkelijkheid begint langzaam waar te worden.
Aan de andere kant: de ouderwetse diëtist kan niet meer rondkomen. Die was onafhankelijk, al was er altijd veel discussie of zij/hij wel vanuit de juiste voedingskerk adviseerde. Karine Hoenderdos pleit voor steun aan deze onafhankelijke figuur, die natuurlijk nog verder klem komt te zetten als de markt voor voeding zich ontwikkelt als vervanger voor je ouderwetse manier van boodschappen doen.
Even een voedingsadvies via een computer eruit rommelen, dat zou kunnen, maar de sociaal-psychologische component, het coachingswerk, de begeleiding, dat kan een logiciel toch niet. Of wel?
Waarom niet, Frank?
#3, zoals jij mij deze vraag stelt, kan een computer niet. Adviezen kunnen via een computer, en wellicht kan een aantal mensen daarmee geholpen worden, maar de rest gaat, lijkt mij, via het menselijke. Zag gisteren 'Lucie', de eerste 'menselijke' robot; kwam in problemen bij onverwachte vragen.
Frank, de adviezen die Segal en Elinav van het Weizman Instituut weten te geven zijn volstrekt onmogelijk zonder algoritmen. Mensen kunnen dat helemaal niet. Nu jij weer.
Apps die wat Segal en Elinav ontwikkelen toepassen, komen binnen afzienbare tijd op de markt, cq. de voorlopers zijn er al en zullen worden doorontwikkeld.