De steun voor het vragen van statiegeld voor blikjes en kleine plastic flessen groeit in Nederland, meldt Recycling Netwerk Benelux. Zes weken na de lancering telt de Statiegeldalliantie 101 Vlaamse en Nederlandse partners.
De Statiegeldalliantie is een samenwerking van Nederlandse en Belgische organisaties die de druk op hun overheden willen opvoeren om in 2018 statiegeldregelingen in te voeren of uit te breiden. Eind november vorig jaar startte de organisatie met 21 leden. Dat waren vooral maatschappelijke organisaties en een enkele gemeente, schrijft Trouw. Ondertussen is het aantal deelnemende Nederlandse gemeenten gegroeid naar 29, waaronder Amsterdam, Utrecht en Haarlem. Ook de Consumentenbond heeft zich aangesloten.
De Statiegeldalliantie pleit in Nederland voor uitbreiding van het statiegeldsysteem. Naast grote flessen wil de alliantie ook statiegeld op kleine PET-flesjes en blikjes. In Vlaanderen gaat het om de invoering van statiegeld. De bedoeling is dat ook Luxemburg en Wallonië gaan meedoen met de alliantie.
Woordvoerder Tom Zoete van Recycling Netwerk zegt blij te zijn met de diversiteit aan organisaties binnen de alliantie. “Nederlandse gemeenten uit alle uithoeken van het land doen mee”. Zoete is van mening dat de samenleving klaar is voor een uitbreiding van het statiegeldsysteem. Hij baseert dat op verschillende opiniepeilingen van de afgelopen jaren en de petitie van de Plastic Soup Surfer Merijn Tinga, die bijna 60.000 keer werd ondertekend.
Supermarkten (behalve Aldi en Lidl) en verpakkingsbedrijven zien (nog) niets in de uitbreiding, ze zien meer in vrijwillige inzameling. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de branchevereniging van supermarkten, is uitgesproken tegen de uitbreiding. Een onderzoek door onderzoeksbureau CE Delft, dat eerder becijferde dat zo'n uitbreiding de hoeveelheid flesjes en blikjes in het zwerfafval met 70 tot 90% laat afnemen, wordt door het CBL afgedaan als incorrect. Volgens de brancheorganisatie gaat statiegeld voor blikjes en flesjes zwerfafval niet tegen en kost omschakelen bovendien teveel. Die zorg hoopt Zoete weg te nemen. “In Noorwegen draait al jaren een landelijk systeem waarbij winkeliers een vergoeding krijgen voor flessen. Die wordt betaald uit materiaalopbrengst, statiegeld dat niet geclaimd is en een bijdrage van drankenproducenten. De investering hebben ze dan na drie jaar terug.”
In maart spreekt de Tweede Kamer over het heffen van statiegeld op kleine flesjes en blikjes. “We hopen dat door deze toenemende druk het besluit genomen wordt om statiegeld uit te breiden. Rutte heeft gezegd het groenste kabinet ooit te worden, dit besluit hoort daarbij”, aldus Zoete.
Dit artikel afdrukken
De Statiegeldalliantie pleit in Nederland voor uitbreiding van het statiegeldsysteem. Naast grote flessen wil de alliantie ook statiegeld op kleine PET-flesjes en blikjes. In Vlaanderen gaat het om de invoering van statiegeld. De bedoeling is dat ook Luxemburg en Wallonië gaan meedoen met de alliantie.
Woordvoerder Tom Zoete van Recycling Netwerk zegt blij te zijn met de diversiteit aan organisaties binnen de alliantie. “Nederlandse gemeenten uit alle uithoeken van het land doen mee”. Zoete is van mening dat de samenleving klaar is voor een uitbreiding van het statiegeldsysteem. Hij baseert dat op verschillende opiniepeilingen van de afgelopen jaren en de petitie van de Plastic Soup Surfer Merijn Tinga, die bijna 60.000 keer werd ondertekend.
Supermarkten (behalve Aldi en Lidl) en verpakkingsbedrijven zien (nog) niets in de uitbreiding, ze zien meer in vrijwillige inzameling. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), de branchevereniging van supermarkten, is uitgesproken tegen de uitbreiding. Een onderzoek door onderzoeksbureau CE Delft, dat eerder becijferde dat zo'n uitbreiding de hoeveelheid flesjes en blikjes in het zwerfafval met 70 tot 90% laat afnemen, wordt door het CBL afgedaan als incorrect. Volgens de brancheorganisatie gaat statiegeld voor blikjes en flesjes zwerfafval niet tegen en kost omschakelen bovendien teveel. Die zorg hoopt Zoete weg te nemen. “In Noorwegen draait al jaren een landelijk systeem waarbij winkeliers een vergoeding krijgen voor flessen. Die wordt betaald uit materiaalopbrengst, statiegeld dat niet geclaimd is en een bijdrage van drankenproducenten. De investering hebben ze dan na drie jaar terug.”
In maart spreekt de Tweede Kamer over het heffen van statiegeld op kleine flesjes en blikjes. “We hopen dat door deze toenemende druk het besluit genomen wordt om statiegeld uit te breiden. Rutte heeft gezegd het groenste kabinet ooit te worden, dit besluit hoort daarbij”, aldus Zoete.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wel aardig om ook dit artikel te lezen:
uitbreiding statiegeld reduceert zwerfafval met 70 tot 90 procent; feit of fictie
Hoogleraar recycling en resources aan de TU Delft Peter Rem vindt dat het eerder tijd wordt dat Nederland flink investeert in recyclinginnovatie. Dat legt Rem in het programma In Nieuws en Co op NPO Radio 1 uit.
Dat het zwerfvuil door statiegeld vermindert, staat voor Rem buiten kijf. Dat blijkt uit statistieken uit Spanje en Denemarken, waar al statiegeld zit op plastic flesjes. Alleen kost het opzetten van een nieuw systeem, van ophaalpunt tot verwerking veel geld. Tussen de €10 en €110 miljoen, volgens het Delftse rapport. En dat geld kan volgens Rem veel efficiënter gebruikt worden.
"Ik denk dat we jaarlijks per Nederlander zo'n €1200 aan grondstoffen gebruiken die we uiteindelijk uit recycling moeten gaan halen. Met die paar euro van al die flesjes en blikjes komen we er echt niet.
Recycling loopt op technisch niveau nog heel erg achter op andere sectoren. Kijk bijvoorbeeld naar de computerwereld of de bouw van auto's. Daar zijn heel slimme elektronische systemen ontwikkeld. Als je dan ziet wat er binnen de recycling gebeurt, dat haalt het daar niet bij. Wij hebben wel grote techbedrijven, maar als het gaat om recycling, halen we het alleen op", aldus Rem.
De ophaalsector is qua omzet vijf keer zo groot als de recyclingindustrie in Nederland. Het grootste deel van al dat opgehaalde plastic wordt in het buitenland verwerkt.
Rem denkt dat investeren in innovatie een belangrijk stap is. "Nu geven we iets meer dan €120 per jaar uit om onze kunststof-bakjes te recyclen. Maar om onze technologie te ontwikkelen nog geen miljoen per jaar. Laten we eerst die technologie slimmer maken."
Even twee zaken, op een hoop gegooid, uiteenrafelen. We hebben, rijke burgers, nogal wat afval en leveren dat comfortabel in bij de gemeente die voor het ophalen laat betalen.
Dat afval kan (moet) zoveel mogelijk bewerkt worden tot nieuwe grondstoffen en als dat niet gaat, fik er in en met de hitte stroom genereren.
Om ander afval maakt men zich druk. Het heeft een naam. Zwerfafval.
Ik kan nergens op het internet vinden hoe zwerfafval ontstaat. Wel hoe het is samengesteld.
Natuurlijk, het is er omdat het door mensen wordt weggegooid.
Maar wie dan? Hoeveel mensen doen dat? Waarom?
Ik vermoed dat in Nederland veruit de meeste burgers geen afval van zich af flikkeren. Dat het toch vol ligt met blikjes, plastic flesjes en dingen die ik liever niet benoem, komt door een relatief klein aantal burgers (denk ik) met schijt aan alles.
Moet je brave burgers die afval scheiden zoveel ze maar kunnen, opzadelen met gedoe dat niet gaat helpen? Statiegeld helpt niet.
Ik zag laatst kinderen wat op straat gooien.
In Singapore regelen ze het allemaal wat stricter. Daarom is het er zo schoon.