FlashTouwtrekken over statiegeld voor blikjes
De Inspectie Leefomgeving en Transport wil per 1 januari 2023 statiegeld op Nederlandse blikjes. Om fabrikanten en verkopers daar niet aan te laten ontsnappen legde de Inspectie 30 september jongstleden alvast en definitief een 'preventieve last onder dwangsom' van €28 miljoen op aan het Afvalfonds Verpakkingen en 14 producenten en importeurs van dranken en blik.
Het is tijd om 'paal en perk' te stellen aan het niet naleven van de wet, liet Karin Visser van de ILT weten.
Maar die deadline is écht niet haalbaar vindt het Afvalfonds, dat daarom naar de rechter stapt.
Volgens het Fonds denkt de Inspectie dat het klaar is met het neerzetten van een paar inlevermachines. Maar dat zou niet het geval zijn. De invoering van statiegeld op blikjes zou honderden miljoenen kosten omdat onder meer 5.000 supermarktfilialen retourklaar moeten worden gemaak. Volgens het fonds schuilen de voornaamste knelpunten echter in het IT-systeem en de blikjestelcentra. Maar ILT wil er niet van horen en houdt vol dat invoering wel haalbaar is. Het laatste woord is er nog niet over gesproken.
In België is net zoveel getouwtrek gaande over statiegeld, al loopt het land achter omdat het helemaal nog geen statiegeldregeling kent. In Vlaanderen lijkt de eerste horde genomen: hoge zwerfvuilcijfers maken statiegeld op blikjes en petflesjes 'onafwendbaar'. Maar ook daar laait net als eerder in Nederland de vraag op over het 'hoe': door het scannen van een QR-code of een inleversysteem? Het gelobby gaat verder. En dan moeten in België de 3 gewesten (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) het ook nog eens samen eens worden om misbruik te voorkomen.