Pepsi Cola gaat op basisscholen in Mexico campagne voeren tegen obesitas, meldt The Guardian.
Tachtig procent van deze scholen heeft geen beschikking over vers drinkwater, en dat kan niet, vindt de frisdrankengigant. Daarom heeft het bedrijf een computerspelletje ontwikkeld om de schoolkinderen bewust te maken van wat ze eten en drinken. Een soort tamagotchi-achtig spelletje waarin de kinderen een 'nutrin' moeten opvoeden. Die nutrin moet goed eten, veel sporten en krijgt regelmatig checkups van een dokter.
Pepsi wil, net als in de Verenigde Staten, op de van drinkwater verstoken scholen ook frisdrank verkopen, maar dan wel de 'gezonde' fruitdrankjes van Dole en Tropicana en watertjes met een smaakje van Aquafina. "Als er geen frisdrank is, wat moeten de kinderen dan drinken?", zegt een woordvoerder. Tja, wat is daar het antwoord op. Het is eigenlijk juist wel logisch dat Pepsi juist in Mexico de obesitas gaat bestrijden. De Mexicanen zijn zo'n beetje het dikste volk op aarde, en ze drinken nog eens heel veel frisdrank ook. Een logische nieuwe markt om 'gezonde' productlijnen af te zetten.
Dat ongeveer een kwart van de mensen in het land ondervoed is door armoede, en dat scholen geen beschikking hebben over drinkwater omdat dat drinkwater zeer moeilijk verkrijgbaar is en via kleine vrachtwagens in 20 of 50 literflessen wordt gedistribueerd, zal de frisdrankgigant minder aantrekkelijk vinden.
Dit artikel afdrukken
Tachtig procent van deze scholen heeft geen beschikking over vers drinkwater, en dat kan niet, vindt de frisdrankengigant. Daarom heeft het bedrijf een computerspelletje ontwikkeld om de schoolkinderen bewust te maken van wat ze eten en drinken. Een soort tamagotchi-achtig spelletje waarin de kinderen een 'nutrin' moeten opvoeden. Die nutrin moet goed eten, veel sporten en krijgt regelmatig checkups van een dokter.
Pepsi wil, net als in de Verenigde Staten, op de van drinkwater verstoken scholen ook frisdrank verkopen, maar dan wel de 'gezonde' fruitdrankjes van Dole en Tropicana en watertjes met een smaakje van Aquafina. "Als er geen frisdrank is, wat moeten de kinderen dan drinken?", zegt een woordvoerder. Tja, wat is daar het antwoord op. Het is eigenlijk juist wel logisch dat Pepsi juist in Mexico de obesitas gaat bestrijden. De Mexicanen zijn zo'n beetje het dikste volk op aarde, en ze drinken nog eens heel veel frisdrank ook. Een logische nieuwe markt om 'gezonde' productlijnen af te zetten.
Dat ongeveer een kwart van de mensen in het land ondervoed is door armoede, en dat scholen geen beschikking hebben over drinkwater omdat dat drinkwater zeer moeilijk verkrijgbaar is en via kleine vrachtwagens in 20 of 50 literflessen wordt gedistribueerd, zal de frisdrankgigant minder aantrekkelijk vinden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Pepsi zou natuurlijk ook best een drinkwaterproject op kunnen zetten voor de scholen c.q. dorpen, om het corporate image te verbeteren in combinatie met het afzetten van 'gezonde' frisdranken op scholen. Het klinkt wel nobel, maar ik lees niet in je verhaal dat ze die frisdranken gratis gedistribueerd krijgen.
Pepsi zou inderdaad best een drinkwaterproject kunnen opzetten of steunen. Het opvallende vind ik zelf juist dat ze dat niet doen, maar dat ze met een tamagotchi onder het mom van obesitasbestrijding een nieuwe markt willen betreden. In het artikel in The Guardian wordt niet helemaal duidelijk of Pepsi nu al frisdranken levert aan Mexicaanse scholen, maar wel dat ze dat al in de VS doen. Mijn eigen ervaring in Mexico is dat de cola's en andere bubbels volop verkrijgbaar zijn, op straat of in winkels, gekoeld en wel. Drinkwater is bijna nergens veilig als het uit de kraan komt, maar er wordt in flesjes en flessen 'purified water' verkocht wat je wel kunt drinken.
Voor mij is het een ironisch en tegelijkertijd triest verhaal, omdat een multinational liever investeert in marketing en de Mexicaanse overheid naar alle waarschijnlijkheid niet bij machte is om een goede drinkwatervoorziening op basisscholen te realiseren.
"... zal de frisdrankgigant minder aantrekkelijk vinden"
dat laatste zal het inderdaad zijn, en ik sluit me bij de vorige reacties aan. er wordt te weinig onderzoek gedaan naar de grote multinationals op gebied van food & beverage enorme expansiemogelijkheden zien, juist dankzij de armoede. en dat zeg ik als liberaal ;)
eigenlijk is frisdrank industrieel afvalwater.
ik schreef dat hier nog niet, denk ik, maar van zeer dichtbij zag ik het volgende. op het oudere dsm terrein staat op terrein 'noord' een fabriek van ons belgische ACP. comprimeren afval-co2 voor de bier- en frisdrankindustrie. lagen jarenlang met het oude dsm juridisch overhoop over het feit dat de co2 niet chemisch zuiver was... 200 mtr ten westen van acp staat de aspartaamfabriek. nog steeds een kritische massa. wat ziet ge nu als ge naar een fles frisdrank kijkt ? een geïndustrialiseerd product met afval co2, en toevoeging van div. anti-oxidanten zoals citric acid, artificial coloring & flavouring, met een etiketje van ge-foto-shopte bramen of citroenen...
als Pepsi Cola een waanzinnige campagne wil doen, dan kunnen ze hun naam het best op'peppen' met een drinkwaterproject
Eens Marieke, Pepsi deed er beter aan om al dat geld te investeren in een drinkwaterproject, en zuiver water te verkopen zonder chemische bijmenging. Ze kunnen beter goed Utrechts of Ardenner kraanwater bottelen en in Mexico verkopen dan hun kunstzoetkunstgekleurde prik.
Wedden dat ze daar nog subsidie voor zouden kunnen scoren ook?
Pepsi is niet de enige colagigant die obesitas zegt te bestrijden. Coca Cola heeft een deal met Exercise TV om mensen meer aan het bewegen te krijgen.
Er heerst in de VS bovendien een flinke discussie over wie er nu schuld heeft aan de obesitas. Volgens Pepsi en Coca zijn het de mensen die te weinig bewegen, volgens voedingswetenschappers als Marion Nestle is het de schuld van de frisdrankproductenten die veel van mais gemaakte siroop in hun drankjes doen. "De gemiddelde Amerikaan eet jaarlijks tien kilo meer High Fructose Corn Syrup dan twintig jaar geleden", schrijft de Wageningse voedingsstudente in haar leuke en intesante weblog dat ze onderhoudt op haar stage aan Harvard.
De mais die voor die siroop wordt verbouwd, is bovendien dankzij allerlei landbouwsubsidies spotgoedkoop in te kopen voor de frisdrankfabrikanten. Als ze een dergelijk systeem ook in Mexico voor elkaar krijgen, dan zou dat wel eens erg winstgevend kunnen zijn.