'Enorme kansen'
Volgens de WUR biedt de digitale samenleving, waarin mensen, machines en apparaten aan de lopende band data genereren en uitwisselen via internet, 'enorme kansen' voor innovaties in de agri-food en life sciences. De waarde van Big Data ligt niet zozeer in de veelheid aan informatie zelf, maar in de mogelijkheid door gegevens op een slimme manier met elkaar te combineren nieuwe inzichten op te doen of trends te ontdekken.
Big Data is dus een belangrijk onderzoeksgebied, schrijft de WUR. De Wageningse universiteit ziet een rol voor zich weggelegd in het helpen van partijen die wel zien wat er er allemaal gebeurt op het gebied van Big Data, maar (nog) niet weten hoe ze daar zelf mee om moeten gaan. Zo benoemt de WUR een aantal onderzoeksgebieden waar toegevoegde waarde valt te bieden, zoals voedselproductie, -zekerheid, -veiligheid en -integriteit, publieke voedselgerelateerde gezondheidskwesties, de biobased & circular-economy en het beheer van groene steden en de aarde.
Dat zijn forse thema's waar je een aantal ministeries meer dan een dagtaak aan kunt laten hebben omdat ze over bedrijven heengaan en een grote impact op de organisatie van de toekomstige samenleving zullen hebben.
Interactieve Infographic
Met deze ambitieuze vooruitzichten in het achterhoofd, bracht Wageningen UR alvast in kaart hoe data de afgelopen 98 jaar een rol speelde in de wetenschap. Het resultaat is een interactieve Infographic, getiteld Van blocnote tot big data. Het uitgebreide timeline-plaatje (je moet er echt even voor doorklikken) laat zien welke ontwikkelingen tot de stand van zaken van vandaag hebben geleid en welke versnelling in onderzoek heeft plaatsgevonden dankzij digitalisering en big data.
Het lange tijdvak van 1918 tot 1980 werd gekenmerkt door 'institutionele datacollectie'. Er waren nog nauwelijks computers. Microbiologisch onderzoek, het tellen van vogels of het in kaart brengen van sociale netwerken was letterlijk mensenwerk. Landmetingen en gegevensposities werden handmatig opgemeten, mondeling doorgegeven en vastgelegd in schriftelijke logboeken. Data van boeren werden handmatig verwerkt voor kostprijsberekeningen. Koeien en hun productie werden opgemeten om tot betere selectie en fokresultaten te komen.
In de jaren '60 kwamen de eerste computers op. Gebruik en datacollectie waren in eerste instantie voorbehouden aan de overheid en instituten. Wageningen begon computers in te zetten om bijvoorbeeld gewasgroei te modelleren en kon beginnen met simulaties "zonder dat daar nog een boer, weer, wind en grond aan te pas komen."
De jaren '80 zagen een snelle opmars van steeds grotere rekencentra. In 1987 opende de WUR het Computechnion, op dat moment het krachtigste computercluster van alle Nederlandse universiteiten.
"Vroeger konden we die vraag pas na ongeveer 7 jaar beantwoorden, met DNA voorspelling al bij de geboorte"Sinds 2000 zijn simulaties steeds complexer en vollediger geworden. Digitale data worden ingezet om voorspellingen te doen, waarmee onderzoek een beleidsinstrument wordt. Zo ontwikkelde de WUR modellen om de uitspoeling van gewasbeschermingsmiddelen naar het grondwater en het risico per gewas en areaal te beoordelen en is het dankzij DNA-databanken sneller te bepalen welke stieren geschikt voor het fokken van koeien met meer melkgift of minder broeikasgasuitstoot. Dat kostte vroeger jaren.
Big Data in de toekomst
In het laatste deel van de Infographic licht de WUR een aantal toekomstgerichte Big Data-toepassingen toe, zoals Global Open Data for Agriculture and Nutrition en FarmDigital. Dat zijn echter maar een paar voorbeelden uit het brede veld aan Big Data, dat volgens de WUR gaat leiden tot andere vormen van onderzoek naar voedselveiligheid, wereldwijde onderzoeken naar grondstoffen en vervuilers en bijvoorbeeld gepersonaliseerd gezondheids- en voedingsadvies. Digitale innovaties leiden tot 'precisie landbouw', genoom sequencing en monitoring van behoud van bedreigde diersoorten.
Dankzij Big Data, zegt de WUR, verlegt de wetenschap "nieuwe grenzen in het onderzoek naar de potentie van de natuur om onze kwaliteit van leven te verbeteren."
En Apple, Google, Samsung, Huawei, Microsoft, IBM?
Het klinkt mooi en lijkt alvast een opmaat naar het 100 jarig bestaan van de WUR. Toch moet een vraag gesteld worden. Zouden bedrijven als Google, Apple, Samsung, IBM, Huawei en Microsoft straks de WUR niet in hun Big Data zak steken? Zij zijn veel verder op het gebied van computational sciences én het toepassen daarvan dan onze food- en agri universiteit die vooral inhoudelijke domeinkennis heeft, maar zich niet heeft ontwikkeld als rekenspecialist. De crux zit in een huwelijk tussen complexe rekenwetenschap en de kennis van het gedrag van gewassen, bodems en de reactie van het menselijk lichaam op voeding en zijn omgeving. In dat huwelijk zit niet alleen het geld voor onderzoek, maar ook het verdienmodel. Geld is nu eenmaal beslissend in een universitair systeem waarin de samenwerking tussen overheidsgeld en funding door bedrijven het wetenschappelijk onderzoek gaande houden.
Fotocredits: Infographic, Wageningen UR
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Goed, nieuwsgierig (en sceptisch) als ik ben jegens "Wageningen Unilever Research" even op de "je moet er echt even voor doorklikken" link geklikt. Daar staat dit: "De afgelopen 98 jaar verzamelden onderzoekers van Wageningen UR en andere instellingen een onvoorstelbare hoeveelheid informatie. Wat deden we met deze data?"
Antwoord: die gooiden ze weg.
Waar las ik dat ook al weer? Oh ja, op Foodlog.
Op die opmerking zat ik te wachten. Een wonder dat het zo lang duurde.
"Hanekamp heeft eerder dit jaar gevraagd aan onderzoekers van Wageningen UR om ruwe meetgegevens uit het laatste decennium van de vorige eeuw beschikbaar te stellen.
Die data zijn er niet meer.
Dat is indertijd verteld, dat is later verteld en dat vertel ik hier nog een keer. Dat is minder raar dan velen denken, omdat het opslaan van ruwe meetgegevens niet zo eenvoudig , zeker in de tijd, is als men in dit debatje wil doen geloven. Het is overigens nog steeds een zaak – google maar eens op het onderwerp - die leidt tot vele hoofdbrekens en principiële vragen. "
...meldde WUR-voorlichter de heer Simon Vink , nog geen half jaar geleden.
De WUR gaat voor Big Money, en poogt een graantje mee te pikken van de nieuwste hype.
Trappen we niet in, meneer Sonnenberg!
Wat leuk, die foto, goede illustratie. Prof. Rommert Politiek die toekijkt hoe Jacob Chardon een (kleine) Hollandse koe meet. Men vond al snel een sterke correlatie tussen hoogtemaat en melkproductie. Vervolgens was Chardon één van de drijvende krachten achter introductie van (grote) Holsteins in Nederland, en niet te vergeten, aankoop van de eerste Computer door het KNRS (stamboek) om de fokwaarden mee te berekenen.
Ik 'quoot' Wageningen Unilever Research even ;-)
Big Data wordt in toenemende mate belangrijk voor de voedingsindustrie. Mensen, machines en apparaten zijn in staat aan de lopende band data te creëren en dit met elkaar uit te wisselen via het internet. Dit levert een enorme hoeveelheid data op. Door gegevens uit verschillende bronnen op een slimme manier met elkaar te combineren, kunnen we waardevolle nieuwe inzichten krijgen of trends ontdekken. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor innovaties in de voedingsindustrie. Big Data is daarom een van de strategische thema’s waar Wageningen Unilever Research de komende jaren op in zet om de consumenten optimaal te kunnen misleiden.
Big Data biedt enorme kansen
De waarde van Big Data ligt niet zozeer in de informatie zelf, maar in het inzicht dat organisaties als Unilever hiermee kunnen opdoen. Het koppelen van sociaaleconomische en fysieke gegevens kan bijvoorbeeld geheel nieuwe inzichten en marktkansen opleveren. Marktgeoriënteerde organisaties gebruiken Big Data om hun concurrentievoordeel te vergroten. Overheidsinstanties misbruiken Big Data om hun beleidsdoelen te bepalen en te behalen. Onderzoekers kunnen door het sluw koppelen van data pretenderen nieuwe innovaties te realiseren. Er zijn echter ook een aantal aspecten van Big Data waar goed over nagedacht moet worden, zoals risico's die verband houden met gezondheid, onzinnige regelgeving, eigendom en privacy. Om meerwaarde uit Big Data-technologieën te halen, moet Unilever beschikken over een doortrapt holistisch en strategisch plan waarmee ze kansen kunnen signaleren en obstakels en fanatieke tegenstanders uit de weg kunnen ruimen. Wageningen Unlilever Research helpt daar bij, tegen betaling uiteraard.
Zoek de verschillen!