Amerikaanse consumenten vinden levensmiddelen te zoet. Dat blijkt uit recensies van klanten over voedselproducten van Amazon. Onderzoekers van het Monell Chemical Senses Center in Philadelphia analyseerden die gegevens. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Physiology & Behaviour.

In totaal keken de onderzoekers naar 393.568 recensies over 67.553 voedingsmiddelen die 256.043 Amazon-klanten over een periode van 10 jaar op de website schreven. Ze wilden weten welke afwegingen consumenten maken bij het kiezen en bestellen van een product.

Om de recensies te beoordelen is gebruik gemaakt van een geavanceerd semantische modelleringstechnieken die woorden als smaak, textuur, geur, prijs, gezondheid en klantenservice kunnen herkennen. Recensies die deze woorden bevatten, zijn nader geanalyseerd.

‘Smaak’ is het meest gebruikte woord in de recensies (30%). In 11% van de recensies zijn voedingsmiddelen als ‘zoet’ omschreven. In recensies waarin producten zoet werden bevonden, werden de woorden ‘te zoet’ 25 keer vaker genoemd dan ‘niet zo zoet’.

Klanten vonden voedselproducten maar zelden te zout. Een verrassende bevinding in deze tijden van overmatig zoutgebruik, vinden de onderzoekers.

Volgens de onderzoekers illustreert het onderzoek dat big data een nuttig hulpmiddel is om de ontwikkeling van smaakvol en gezond eten te bevorderen.
Monell - Monell Chemical Senses Center
  • Deel
Druk af