imageIn de M, het magazine van de NRC van afgelopen weekend, staat zomaar een staaltje van een heel ander soort trendwatching. Geen trendwatching van voorspellers die hun eigen droom uit laten komen omdat ze tevens meebepalen wat winkels op de schappen leggen en zetten, maar van waarnemers.

Fons Trompenaars en Geert Hofstede zijn specialisten in intercultureel management. Ze onderzoeken de smanwerkingsproblemen van mensen uit verschillen (taal)culturen. Zo denkt een Nederlandse manager dat hij Engels spreekt en interpreteert hij de reactie 'interesting' als positief, terwijl zijn Engelse gesprekspartner niks anders dan 'hmmm' zegt.

Onverwacht en onbedoeld geven beide heren een recept voor het oplossen van onze eetarmoe tussen de middag: meer fusies tussen Nederlandse en Belgische bedrijven. Misschien krijgen we zo weer gevoel voor kwaliteit.

Wat te doen om een fusie te laten slagen, volgens Hofstede:

image

Goed eten tussen de middag is gezond. Je hebt de dag nog voor je en verbrand je energie. Dat nou toch niemand daar aan denkt ;-)

Nog een fusie en overname of wat en het zou zomaar een trend kunnen worden.
Dit artikel afdrukken