Hoe vind je als boer de weg naar waaghalzen met geld die wél iets zien in echte vernieuwingen? En hoe vinden die financiers boeren en de partners die zij vaak nodig hebben om hun dromen te verwezenlijken? Zijn er misschien ook dromers met goede ideeën die een boer en durfkapitalist zoeken om samen rijk te worden van een geweldig idee?
Om op die vragen een antwoord te geven vroeg de Provincie Overijssel Foodlog een Dragons' Den te willen organiseren op 21 januari tijdens de Biobeurs in Zwolle. De inzenders hoefden niet allen boer te zijn en ze hoefden ook niet allemaal biologisch te werken. Ze moesten wel vernieuwende ideeën hebben om te mogen pitchen.
Veelbelovende concepten
Uit de tien inzendingen koos de jury bestaande uit Wilco Schoonderbeek (PPM Oost), Laura Roosenboom (Startgreen) en Guus Verhees (NBI Investors) vijf kandidaten die zich zullen presenteren van 14.30-16.00 in de Hanzezaal van de IJsselhallen in Zwolle op 21 januari. Daarna vindt tussen 16.00 en 18.00 een borrel plaats die minstens zo interessant is voor mensen met goede ideeën op zoek naar geld en partners om die samen mee te realiseren.
De kandidaten die zullen pitchen zijn:
- Petra Hegeman uit Luttenberg, met een intelligent low tech acquaponics voorstel
- Harry Bruins uit Kampen, met een geheel lokaal vernetwerkt boerenbedrijf
- Annechien ten Have uit Beerta, met Hamletz, driesterren varkensvlees dat vooral lekkerder is
- Jacob Beeker uit Soesterberg, die zijn überbiologische opvoeding van Jerseystiertjes wil uitbouwen
- Bulle Koster uit Den Ham, die een wereldwijd gepatenteerd concept heeft ontwikkeld dat dier en mens bij stalbranden kan redden
Andere inzendingen haalden de grillplaat niet. Toch zag de jury ook daar veelbelovende concepten in die het verdienen om nader te worden uitgewerkt.
We hopen dat die kandidaten tijdens de borrel gaan ontdekken dat er ruimte is voor hun dromen.
De Dragons' Den vindt plaats in de IJsselhallen in Zwolle op 21 januari van precies 14.30h tot precies 16.00h (route: ijsselhallen). Van 16h-18h vindt aansluitend de netwerkborrel plaats.
Fotocredits: Dragons' Den, still, BBC
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Succes Annechien ! Pig beats dragon !
Mijn dochter (opleiding HBO soc.pedag.: geen werk ) werkt met plezier al jaren in een slagerij die samenwerkt met een Ardeense groep boeren die zich zelf strenge eisen oplegt. Het bewijs dat goed vlees niet gebonden is aan slow-food verkoop om de hoek, maar wel degelijk een distributie in kan gaan.
Ik deed een proef met Lidl-vlees en vlees van La Couronne .
De laatste na een dag in de koelkast vrijwel geen vochtverlies, de ‘supers’ drijven al snel in het vocht, liggend op een ‘inlegkruisje’. Vraag me ook af of ze daar tegen ‘behandeld’ worden..
De Ardeense knor: heerlijk van smaak en structuur, wel 8 euro voor twee mooie halskarbonaden, waar je er vier hebt in de super(*) voor 4-5 euro.
Als er één motivatie voor ‘minder vlees’ is, dan heeft dat alles te maken met kiezen voor kwaliteit, en geen fok met het redden van de wereld.
(*) Ik vind wel dat vlees bereikbaar moet blijven voor iedereen. Een Lidl karbonade peperen en zouten, insmeren met mosterd, de pan in en wat ui er bij.
Dat is trouwens een typerend iets voor smaakloze paprika’s, groenten en vlees etc.:
Je moet het pimpen om tot een leuk resultaat te komen.
Eigenlijk is er sprake van smaakcompensatie..
(Unilever leeft van smaakcompensatie: met pseudo-‘culinaire’ smaakpapjes, poeders, artificiële toevoegingen en tabletten..)
Weer een horde genomen! Ik vind het vreselijk spannend!!
Dank voor de mogelijkheid!