Een betere organisatiegraad leidt tot een betere financierbaarheid. Sinds 2014 delen bankiers van ABN AMRO hun kennis met Agriterra-klanten in landen die zich aan het ontwikkelen zijn en hun landbouw professionaliseren.

Gisteren hielp ABN Amro Agriterra een stapje verder. De bank beschikt over de techniek om gemakkelijk crowdfunding op te kunnen halen en deed Agriterra een crowdfunding website cadeau. Op de foto is het moment van lancering te zien.

Waarom crowdfunding?
Agriterra biedt vooral kennis en advies, maar nauwelijks direct geld aan landbouwcoöperaties en –organisaties. Echter, soms kan een coöperatie met een goed bedrijfsplan geen financiering vinden tegen redelijke leningsvoorwaarden. Ook kleine coöperaties en vrouwen hebben vaak geen toegang tot kapitaal. Daarom is Agriterra blij met een crowdfundingplatform voor donaties. Het geld dat via crowdfunding wordt opgehaald, wordt samengevoegd met geld dat leden zelf opbrengen. Het gaat dus om een (deel)investering. Niet met het doel rendement voor de investeerder te behalen, maar om ontwikkelingsdividend te creëren. Volgens Wilbert Hilkens van ABN Amro is dit "het eerste crowdfundingplatform in Nederland dat zich richt op de ondersteuning van boeren in ontwikkelingslanden.”

Op dit moment kun je doneren aan 4 projecten. De bank deed gisteren zijn eerste donaties. Het gaat om twee koffieprojecten in Indonesië. De ene koffiecoöperatie heeft een overkapping nodig om de koffie te kunnen drogen en de andere coöperatie wenst werkkapitaal om de koffieboeren een eerlijke prijs te kunnen garanderen. In Peru willen de alpacaboeren microreservoirs aanleggen voor de opslag van water en irrigatie van graslanden, waarmee hun inkomsten verdubbelen. Het laatste project betreft een coöperatie van melkveehouders in Ethiopië. De leden willen een koelwagen kopen om hun melk in een wijdere omtrek te kunnen afzetten.

alpaca
Coopecan, een boerencoöperatie van 2000 alpacaboeren in de Andes


Er zou natuurlijk over nóg iets nagedacht moeten worden: crowdfunding voor Nederlandse en andere Europese boeren die met rendabele maar risicovolle plannen rondlopen.
Samenspannende crowdfunders
Ik vroeg directeur Kees Blokland van Agriterra waarom er niet meteen echt geïnvesteerd kan worden in - of geleend aan - buitenlandse boeren. Hoe moeilijk kan het immers zijn om mensen te laten investeren in en koffie te laten kopen van hun eigen 'deel'-plantage, als je boeren daar al blij maakt met €25.000 om hen vervolgens zelf de rest van hun zaken te kunnen laten doen? Of om recht te hebben op een exclusieve Alpaca trui in ruil voor cash? Het eerste bleek nog wat lastig omdat Agriterra dan een internationale bankvergunning moet aanvragen. Het tweede vanwege de logistieke zorgen, maar ... er wordt wel over nagedacht na gisteren.

Er zou natuurlijk over nóg iets nagedacht moeten worden: crowdfunding voor Nederlandse en andere Europese boeren die met rendabele maar risicovolle plannen rondlopen. De banken kunnen hen niet meer financieren omdat de risico's van innoverende en marktgerichte projecten te groot zijn volgens de beoordelingssystemen die zij hanteren. Consumenten kunnen dat wel als ze besluiten om samen te spannen en die boeren op een berekende manier los te kopen. Dan snijdt het mes immers aan twee kanten. De boer leent van iemand die toch wat moet eten én een hoger en gegarandeerd rendement op zijn spaarcenten wil. Dat kunnen zulke samenspannende crowdfunders samen regelen. En het levert nog extra geld op ook, want zo'n gecrowdfunde lening kan wat meer opleveren dan de centen op je spaarrekening als het serieus wordt aangepakt.

Fotocredits: lancering crowdfunding platform Agriterra, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken