imageNiet meer smeren met peperdure crèmes, maar speciale yoghurt en snoep eten om rimpels te bestrijden. ‘Beautyfood’ of ‘Skingestibles’ zijn in Azië al jaren een grote rage, in Europa zetten zowel de voedsel- als de cosmetica-industrie de eerste, voorzichtige stapjes op de ‘cosmetic food’-markt.

Gezonde zuivel om het cholesterolgehalte te verlagen en sapjes met extra vitamine C kennen we zo langzamerhand wel. Yoghurtjes met omega-6 vetzuren en anti-oxidanten die een mooie huid beloven zoals Danone onlangs in Frankrijk en Spanje introduceerde, zijn minder bekend. Beautynotenmix
‘De voedselindustrie doet veel onderzoek en ook cosmeticabedrijven bekijken de mogelijkheden op het terrein van beautyfood. Zo verkoopt Dior sinds kort voedingssupplementen voor een mooiere huid en notenfabrikant Jack Klijn komt met een Beautynotenmix die goed voor je huid en haar zou zijn,’ vertelt Marjolijn Timmermans van marktonderzoeksbureau Innovaction.

Ook gaat sinds een paar weken het hardnekkige gerucht dat Coca Cola samen met cosmeticafabrikant l’Oréal een beautydrankje onder de naam Lumaé op de markt wil brengen, wat Coca Cola wil bevestigen noch ontkennen.

‘In Japan is beautyfood al jaren een trend. Snoepjes die de huid witter maken, ijs met collageen en Q-10 tegen rimpels en allerlei beautydrankjes met anti-oxidanten voor een mooie huid,’ somt Timmermans op. Coca-Cola verkoopt daar ook het drankje Love Body dat de vetverbranding zou stimuleren en grotere borsten belooft. ‘In Nederland en de rest van Europa zul je dit niet snel tegenkomen omdat de wetgeving hier veel strenger is waardoor fabrikanten niet zomaar gezondheidclaims mogen maken,’ aldus Timmermans.

Drinkbaar collageen
Japanse lolly’s die het haar doen glanzen of kauwgum voor een stralende blik zul je hier dus niet snel in de schappen vinden. Toch zijn er in Nederland wel al beautyfood-producten te koop. Zo heeft het merk Yaghua een beauty juicer met aloë vera voor een mooie huid en beauty tea voor snellere vetverbranding.

Cosmetisch chirurg Robert Schumacher is ook op de trend ingesprongen en brengt onder de naam Perfect Age Beauty Food shakes, candybars en thee op de markt met collageen, omega-3 vetzuren, vitamines en anti-oxidanten om rimpels tegen te gaan. Het merk Collalift verkoopt drinkbaar collageen tegen rimpels.

Illusies
‘Allemaal onzin,’ zegt bijzonder hoogleraar Humane Voeding Gert-Jan Schaafsma van de Wageningen Universiteit. ‘Voor de werking van collageen in voeding om rimpels tegen te gaan, bestaat geen enkel bewijs. Het wordt gewoon afgebroken in de darmen. Alleen van omega-3 vetzuren is bekend dat het de huid enige bescherming biedt tegen schade door de zon.’

Volgens hem is de beautyfood-trend vooral gebaseerd op illusies gecreëerd door slimme reclamemensen en valt er in de toekomst geen doorbraak te verwachten op dit gebied. ‘Voor een mooie huid is het belangrijker om je te beschermen tegen de zon en te stoppen met roken.’


bron: elsevier
Dit artikel afdrukken