image De presentatie van eten wordt steeds belangrijker. Restaurantbezoekers nemen geen genoegen meer met slappe garneringen en klodders saus op hun bord. Anno 2007 moet voedsel aantrekkelijk en mooi zijn.

"Als je voedsel met meer aandacht presenteert, zal het ook met diezelfde aandacht worden gegeten", vertelt Claartje Lindhout, foodstyliste. Lindhout doet de styling voor commercials en fotoreportages in onder meer Volkskrant Magazine en Avantgarde. Haar creaties zijn regelrechte kunst te noemen. Van de Hollandse stamppot maakt zij een haast onherkenbaar, maar zeer aantrekkelijk gebakje. Lindhout beaamt dat de presentatie van voedsel steeds meer aandacht wordt: "Het heeft met onze lifestyle van tegenwoordig te maken. Dingen als mode, design, grafisch ontwerp, film en dus eten worden steeds populairder en belangrijker gevonden."

Ook Sonia Philipse en Karel Hessing merken dat er steeds meer waarde wordt gehecht aan de presentatie van voedsel. Zij plukken hier met hun exclusieve cateringbedrijf Food Fantasies de vruchten van. "Wij zijn geen standaard cateringbedrijf, maar een bedrijf dat de nadruk legt op de styling van het eten en alles daar omheen", vertelt Hessing. Met Food Fantasies heeft het duo al menig exclusief feestje van diners en hapjes voorzien, zoals de opening van Hermès in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam en een zomerparty van Cartier.

Volgens Philipse wordt foodstyling steeds belangrijker, omdat er meer wordt gereisd. "Iedereen komt tegenwoordig in het buitenland, waar te zien is eten mooi gepresenteerd kan worden. In veel landen leeft styling meer dan bij ons in Nederland. Daardoor worden mensen bewuster en letten ze meer op de aankleding van diners."

Met Food Fantasies proberen Philipse en Hessing op een originele manier het voedsel te presenteren. Schalen worden versierd met bloemen of de hapjes worden gepresenteerd op kleine bankjes. Als het maar past bij de opdrachtgever of het bedrijf.

Naast de styling is voor food stylisten ook de kwaliteit van het voedsel en de bereiding ervan van belang. Lindhout: "Toen ik zes jaar geleden begon met koken heb ik altijd al in mijn achterhoofd gehouden dat ik ook graag food styling zou willen doen. Alleen vond ik dat je eerst de ambacht van koken onder de knie moest hebben voordat je kon gaan stylen." Philipse en Hessing besteden naast styling eveneens veel aandacht aan het bereiden. "De producten moeten altijd vers zijn, daarom bereiden wij de meeste gerechten op locatie", legt Hessing uit. Op het gebied van het soort voedsel is er voor 2007 een hele duidelijke trend: biologisch en organisch. Lindhout: "Dit zal zichtbaar zijn in de verpakkingen, reclame en het voedsel zelf natuurlijk. Niets fake, alles zo puur en echt mogelijk. Less is more."


bron: spits
Dit artikel afdrukken