imageNog niet zo lang geleden hadden we alleen de angst dat we straks als 'obesitas-lijders' niet meer maatschappelijk geaccepteerd zouden worden. Inmiddels begint die angst waarheid te worden. In de VS - waar de kampioenen obesitas wonen - staat er inmiddels een prijs op het obesitas.

Iedereen die veel vliegt kent de kwelling: naast een passagier zitten die niet in zijn stoel past. Of die zich met moeite tussen de stoelleuningen weet te wringen, maar ze onmiddellijk omhoog klapt zodra het vliegtuig is opgestegen. Vliegmaatschappijen weten zich vaak geen raad met het probleem. In Amerika speelt het probleem al langer. Southwest Airlines kondigde onlangs aan passagiers die niet in hun stoel passen het dubbele te laten betalen. Desnoods achteraf, als aan het eind van de vlucht blijkt dat ze hun buurman tot last zijn geweest.

Maar ook in Europa komt het steeds vaker voor dat een passagier niet in zijn stoel past. Als er lege stoelen zijn, is dat niet erg, maar vliegtuigen worden steeds voller geboekt. De oplossing is in feite simpel: boek er een extra stoel bij. Maar dat blijkt voor corpulente passagiers vaak te veel gevraagd.

Rechtszaak
De Amerikaan Philip Shafer spande in 2001 een geruchtmakende rechtszaak aan tegen vliegmaatschappij Delta. Hij zat op zijn vlucht van New Orleans naar Cincinnati naast een man die minstens 200 kilo zou hebben gewogen. Omdat er geen plaatsen over waren in het vliegtuig, kreeg de man maar één stoel. Hij had daarbij de helft van de stoel van Shafer nodig.

Shafer, zelf rechter van beroep, klaagde Delta aan wegens contractbreuk. Hij had namelijk niet gekregen waar hij voor had betaald: een hele stoel. Uiteindelijk werd een schikking getroffen. Maar het ging Shafer naar eigen zeggen niet om het geld. Hij wilde dat vliegmaatschappijen regels maakten om dit in de toekomst te voorkomen.

Inschatten
Gek genoeg ontbreekt het bij de meeste luchtvaartmaatschappijen nog steeds aan dergelijke regels. Zo heeft KLM geen standaardbeleid voor corpulente passagiers. ‘Dat werkt niet,’ zegt woordvoerder Bart Kosters. Volgens hem moeten passagiers zelf inschatten of ze hun medepassagiers tot last zijn of niet.

Maar dat is niet eenvoudig. Corpulente passagiers vinden het onterecht dat zij wel moeten bijbetalen en lange passagiers of gehandicapten niet. Een ‘bovengemiddeld zware’ vrouw uit Californië klaagde het Amerikaanse Southwest aan, omdat er sprake zou zijn van discriminatie. De rechter gaf haar ongelijk.

Comfort Class
Wat is dan wel de oplossing? Volgens sommigen zouden de stoelen standaard een paar centimeter breder moeten worden gemaakt. Maar dat betekent dat de prijzen van tickets omhoog gaan.

Martinair lijkt een oplossing te hebben gevonden: een extra ‘klasse’ aan boord. Duurder dan Economy Class, maar niet zo duur als Business Class. Probleem is dat de stoelen in de zogenoemde Comfort Class op dit moment vooral extra beenruimte verschaffen en nauwelijks breder zijn. Maar daaraan kan in de toekomst misschien iets worden gedaan.

Als het hek van de dam is.......

Bron: elsevier

Dit artikel afdrukken