image

We moeten meer bewegen omdat we onvoldoende verbranden en dus te dik worden. Doen we dus braaf. Sportscholen puilen uit. In het weekend word je tijdens de wandeling omver gelopen door 'bejaarde' sporters. Prima denk je dan.

Tot je ontdekt dat je na het bewegen meteen weer moet eten en drinken om de verliezen aan te vullen. Het blijkt zelfs een groeimarkt. Gezondheidsmarketeers zittten er bovenop. Nogal wiedus, want in de 'gewone' markt zitten we al propvol. Maar wat is het gezond!

Eerst word je nijdig. Daarna verdrietig. En vervolgens denk je: laat ook maar, niks tegen te beginnen. Ik trek m'n eigen plan wel.

De Europese markt voor sportvoeding zal de komende jaren fors groeien, zo voorspelt het Deense onderzoeksbureau 3A Business Consulting. Momenteel is deze markt goed voor een omzet van 3,1 miljard euro. In 2010 zal deze zijn gegroeid tot circa 4,2 miljoen euro, aldus het rapport Sportsnutrition & Ingredients 2007-2010.'In de komende vier jaar zal deze markt gemiddeld met 8,6 procent per jaar toenemen', aldus Tage Affertsholt van 3A. Grote spelers
Verhoudingsgewijs zullen repen en gels het hardst groeien met een gemiddelde van 20 procent. RTD (ready-to-drink)-dranken zitten op een gemiddelde van 9 procent per jaar.
RTD-drinks en repen zijn met een gecombineerd marktaandeel van 75 procent verreweg de grootste segmenten. Hierin zijn inmiddels ook grote spelers actief, zoals Coca-Cola en Nestle.

Functionele proteïnes
Volgens de onderzoekers valt sportvoeding niet alleen in de smaak bij de professionele atleten, maar ook bij de recreatiesporter, de lifestyle-adept en de gewone consument.
'Deze sector groeit sneller dan andere voeding en drank en geeft duidelijk aan hoe producten de trend van een gezonde levensstijl, beweging en voeding volgen.'

Volgens de onderzoekers zal de omzet binnen de sportvoeding de volgende jaren nog opgedreven worden door producten met functionele proteïnes en koolstofhydraten die het suikergehalte regelen.

Dit artikel afdrukken