Voeding is meer dan een 'optelsom van nutriënten', zegt CEO Aris Christodoulou van SIGA. Hij ziet een gezondheidsrisico in de industriële bewerking van voedingsmiddelen. Zijn overtuiging wordt gesteund door een begin 2019 gepubliceerde studie van de begaafde voedingsonderzoeker Kevin Hall. Hall toonde empirisch aan dat bewerkt eten dikker maakt dan voedsel van dezelfde grondstoffen in onbewerkte vorm.
SIGA bestaat sinds 2017. Het logo heeft zijn wortels in het van oorsprong Braziliaanse NOVA-systeem, bedacht door onder meer Carlos Monteiro, die er wereldfaam mee verwierf als wetenschappelijk voorstander van 'echt eten' en 'samen eten' - eten zoals mensen het vroeger deden. NOVA classificeert voedingsmiddelen in 4 categorieën naar hun mate van bewerktheid: 1. unprocessed or minimally processed, 2. culinary processed, 3. processed, 4. ultra-processed.
SIGA doet daar nog een schepje bovenop door alle ingrediënten die op de ingrediëntendeclaratie staan te beoordelen en daarnaast te kijken naar de gehalten aan suiker, zout en verzadigd vet. Dat resulteert in een score in 3 hoofdgroepen (niet bewerkt, bewerkt en ultrabewerkt) en 9 met een kleurcode gemarkeerde subcategorieën. Een gouden medaille bekroont de beste keuze.
Ingewikkeld? Valt wel mee. Siga geeft het voorbeeld van een appel (onbewerkt), die via de stappen van appelmoes en appelfrisdrank tot appelsnoep (ultrabewerkt) in de ultrabewerkt-categorie terecht komt.
Om het de consument niet te moeilijk te maken, hoeft die alleen maar naar het nummer op een bepaald product te kijken om te zien hoe gezond of ongezond dat is ten opzichte van vergelijkbare producten in dezelfde categorie. SIGA raadt aan per dag niet meer dan 15% van het eten uit de ultrabewerkte categorieën te laten komen.
Bos en bomen
Volgens de bedenkers van SIGA verschillen hun resultaten nogal drastisch van wat Nutri-Score oplevert. De helft van de producten die volgens Nutri-Score een gezonde score mee krijgen, is bewerkt. Niets om je over te verbazen, als je naar het supermarktaanbod kijkt. Verreweg de meeste producten in de schappen zijn immers in meer of mindere mate bewerkt. Dat is nu juist de reden dat we voedselkeuzelogo's willen - of nodig hebben - om door de bomen het bos te zien.
De discussie zou eigenlijk moeten gaan over de vraag welke uitgangspunten het beste zijnDe vraag is echter welk bos en welke bomen we willen zien: die van het bewerkte voedsel, dat van voedingswaarde, van het gehalte aan vetten, suikers, eiwitten en vezels of zelfs van persoonlijk gemaakte algoritmen zoals in dit Israelische initiatief.
De keuze tussen die mogelijkheden worden impliciet door de verschillende logo's gemaakt. De discussie zou dan ook eigenlijk moeten gaan over de vraag welke uitgangspunten het beste zijn. Dat weerhoudt bedrijven er niet van alvast hun keuze uit de logo's te maken. Fabrikanten als Coca-Cola, Nestlé en HAK en supermarkt Albert Heijn experimenteren met de logo's van hun keuze. De laatste drie kozen voor Nutri-Score; Coca-Cola koos voor het uitproberen van het Britse stoplicht. Het hippe Franse merk Michel & Augustin werkt met SIGA. De Duitse supermarktformule Edeka test drie keuzelogo's naast elkaar, Nutri-Score en twee voor Duitse markt ontwikkelde systemen.
Uit een nieuwe Franse studie (waaraan ook Nutri-Score-bedenker Serge Hercberg meewerkte) zou - op basis van rekenmodellen vanuit aan elkaar geknoopte theoretische uitgangspunten - blijken dat invoering van Nutri-Score in Frankrijk per jaar duizenden sterfgevallen kan voorkomen. Het onderzoek verscheen in het International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Het aantal sterfgevallen als gevolg van niet-overdraagbare, voedingspatroongerelateerde ziekten zoals hart- en vaatziekten en kanker zou met 3,4% dalen. De calorie-inname zou gemiddeld met 9% (180 kilocalorieën per dag) afnemen en mensen zouden meer fruit en groenten gaan eten. De werkelijkheid moet die getallen nog staven.
De Belgische supermarktketen Colruyt maakt sinds een jaar de Nutri-Scores van zijn assortiment digitaal beschikbaar. Ook in de winkels komt op steeds meer etiketten het logo te staan. Volgens Colruyt werkt dat aan twee kanten: de Nutri-Score is een "solide basis voor een goed geïnformeerde voedingskeuze, waarbij het de taak is van de retailer om te informeren, en die van de klant om te beslissen. Het is niet de bedoeling om een oordeel te vellen of te stigmatiseren", aldus VMT België. Colruyt grijpt het logo voorts aan om de nutritionele samenstelling van de eigen merken te verbeteren.
Consensus over 9 producten
Frankrijk blijkt nóg een nieuw voedingslogo te tellen: Yuka, een gratis app waarmee je de barcode van een product scant. De uitkomst is groen of rood, waarbij rood voor 'ongezondere ingrediënten' zoals suiker, vet, zout en additieven staat. Opvallend: waarop Yuka zijn oordelen fundeert, is niet bekend. Enige wetenschappelijke onderbouwing lijkt te ontbreken.
Het Franse tijdschrift Capital deed een vergelijkende test om te kijken of Nutri-Score, NOVA, Yuka en Siga dezelfde producten (on)gezond noemen. Capital vond er 9, van kant-en-klaar-maaltijden en blikgroente tot pizza en muesli's. Het totale supermarkt-assortiment loopt in de tienduizenden producten.
Dit is het vierde artikel in onze serie over het Voedselkeuzelogo.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Is het belangrijk dat we iets organiseren dat goed te begrijpen is voor de consument en dicht bij zijn/haar belevingswereld past?
Voedsel in relatie tot volksgezondheid in een zeer complexe materie en vraagt een integrale benadering.
Zo langzamer hand komt er steeds meer zicht, op dit moment minder of meer wetenschappelijk onderbouwd, maar toch, over wat voedsel voor onze gezondheid betekend. Nu kunnen we daar heel ingewikkeld over doen, zijn we goed in en begrijpt haast niemand het meer, maar laten we eens eenvoudig beginnen.
Gezond voedsel hoort voldoende energie te leveren, in balans met onze verbranding.
Voldoende nutriënten de bouwsteentjes voor onze organen. Onvoldoende nutriënten of niet in de goede balans organiseert stress in de organen met tot gevolg ziek en zeer tot chronische aandoeningen aan toe.
Voldoende vitaminen voor de weerbaarheid van ons lichaam voor de bedreigingen van buitenaf.
Voldoende vezels en biostimulanten voor het goed functioneren van ons maag-darmstelsel. Het stimuleren en voeden van ons biotoop.
Bewerkt voedsel kan hier in negatieve zin afbreuk aan doen, en bij intensieve bewerkingen is dat meestal het geval. Wat vaak nog erger is de toevoegingen die nodig zijn om het mooi te maken, lekker, goede structuur, houdbaar, en daarna weer om het op smaak te brengen. kortom stoffen die in het gunstigste geval geen schade doen aan onze gezondheid maar ook niets positiefs toevoegen voor onze gezondheid. In het slechtste geval, en komt vaak voor, wordt onze gezondheid danig op de proef gesteld en is de balans in ons lichaam mede de oorzaak van ontstane problemen.
Zou twee aanduidingen op het voedsel willen zien. 1. Een norm getal in een rondje dat iets aangeeft over de gezonde inhoud van ons voedsel in het groen.
2. Een getal rood, zonder verdere aanduiding zie het rondje, over de verdwenen voedingstoffen opgeteld met de stoffen die toegevoegd zijn aan het natuurlijk product.
Laat de consument daar naar kijken en zijn keuze maken op de voor hem/haar relevante criteria.
Voor zover onze informatie strekt is er een rapport uit Minnesota dat stelt dat 85% ons overkomt aan ziek en zeer voedsel gerelateerd is. Als het mogelijk zou zijn daarin te voorzien zou dan een zorgkosten reductie van 30% zo gek zijn?
Patrick, wat mij betreft is dat een prima idee (dat meen ik), maar de gedachte van een Front-of-Pack logo is dat het dan wel op de verpakking moet staan. Hoe ouderwets waarschijnlijk ook ...
Een QR code welk naar je eigen gekozen voedingskeuzelogo in je eigen taal. Kan je ook de streepjescode voor gebruiken. Zo kan de consument zijn eigen betrouwbare logo gebruiken en het geeft de mogelijkheid voor nieuwe initiatieven.