Nestlé, producent van onder meer Kitkat en Maggi, toont zich realistisch. "Het is zeer duidelijk: het is niet mogelijk om voor alle producten een A te hebben”, zegt algemeen directeur Pierre-Alexandre Teulié van Nestlé Frankrijk. “Maar een doelstelling die we redelijkerwijze voor ogen mogen hebben, is de beste te zijn in elke categorie.”
Stroomversnelling
In Nederland pleitten de Consumentenbond, foodwatch zelf én supermarktkoepel CBL al een tijd lang voor de Nutri-Score. In Europees verband is een Europees burgerinitiatief voor het voedselkeuzelogo gestart.
foodwatch reageert opgetogen op de ommezwaai van Nestlé. Aanvankelijk koos het bedrijf samen met Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo voor het zogeheten Evolved Nutrition Label. foodwatch maakt meteen van de gelegenheid gebruik om de Nederlandse overheid een veeg uit de pan te geven. Ondanks dat Nederlandse supermarkten hebben besloten voor Nutri-Score te kiezen, raadde het ministerie van VWS Nederlandse bedrijven afgelopen week invoering van het logo openlijk af. Absurd wat foodwatch betreft: "Nu het grootste voedingsbedrijf ter wereld erachter gaat staan, kan dit een stroomversnelling betekenen.”
Maar volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is "het geen slimme zet van de bedrijven om op de zaken vooruit te lopen" en zelf initiatief te nemen, zoals HAK, Iglo en Albert Heijn deden. Bedrijven die Nutri-Score invoeren zouden het risico lopen een 'niet toegelaten claim' te gebruiken. Volgens foodwatch voert de Nederlandse overheid een ontmoedigingsbeleid door de voorkeur te geven aan 'doorpolderen' met de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) als vertegenwoordiger van 'de tegenlobby'. Nestlé hoort daar in ieder geval niet meer bij.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog