De PvdA zet de wereld op zijn kop. Kamerlid Sjoera Dikkers pleit in de media voor boetes voor supermarkten als hun leveranciers frauderen en haalt daar oneigenlijke argumenten voor aan. Wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen: er is geen enkel excuus te bedenken voor fraude. Scherp onderhandelen en lage prijzen zijn het eerste excuus dat eraan moet geloven. Iedereen die dat excuus aanvoert, vergoelijkt de fraudeur. Terwijl juist de fraudeur keihard moet worden aangepakt. Als je de redenering van de PvdA doortrekt moet als eerste de consument een boete krijgen omdat hij producten koopt waarmee is gefraudeerd. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop.

Als oplossing zegt het Kamerlid Dikkers dat supermarkten openheid moeten eisen van producenten over de samenstelling van hun producten. Voor huismerken is dat geen enkel probleem. Sterker nog, supermarkten stellen de specificaties op en stemmen af hoe producten worden geproduceerd met welke ingrediënten. A-merken zullen deze informatie nooit delen met hun afnemers (en ook niet met hun concurrenten trouwens). Dikkers wil dat supermarkten de recepten van CocaCola, Heineken, Lays, Becel en alle andere A-merken gaan kennen. Het vermoeden is toch heel sterk dat A-merk fabrikanten deze informatie niet gaan prijsgeven. En als ze daartoe gedwongen worden is het niet uitgesloten dat ze Nederland de rug toekeren. Dat zal even slikken zijn voor de consument, maar het biedt volop kansen voor de huismerken van de supermarkten.

Fotocredits: Rotterdam, uitsnede, Meritis

Marc Jansen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken