Extra zuur is het dat maatregelen waar overheden met het oog op de energietransitie al langer op zinnen, zoals kerncentrales langer openhouden, huizen beter isoleren of maximaal vloeibaar aardgas importeren, ons op korte termijn niet helpen om minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Vervangen kan niet. Ons energieverbruik moet zo snel mogelijk omlaag.
Juist nu komt het Internationaal Energieagentschap (IEA) met een tien-punten-plan dat een aantal praktische maatregelen aanbeveelt. Als overheden de maatregelen in de komende vier maanden (!) doorvoeren, dan besparen we met elkaar bijna 3 miljoen vaten olie per dag. Precies genoeg om het Russische gas niet meer nodig te hebben.
Het IEA-voorstel zet de verbruikskant van het energiesysteem in het spotlight. "Politici letten wel op verbruikers – maar zien ze vooral als passieve consumenten, geconfronteerd met hoge energieprijzen," zegt Kornelis Blok, hoogleraar Energiesysteemanalyse TU Delft, in het Financieele Dagblad. "Maar verbruikers kunnen net zo goed een actieve rol spelen. Door de vraag te verminderen, kunnen ze de financiële gevolgen voor zichzelf verzachten en – als collectieve actie sterk genoeg is – zelfs tekorten aan de aanbodzijde opvangen."
In Het Parool vertelt een aantal van die 'passieve consumenten' hoe ze op alle mogelijke manieren proberen hun energieverbruik binnen de perken te houden. Maar tegen de stijgende energiekosten valt niet op te bezuinigen. In Nederland hadden vorig jaar 550.000 huishoudens met 'energiearmoede' te maken. De verwarming een graad (of meer) lager, altijd sloffen en een extra vest aan, zo min mogelijk de droger aanzetten of, alle inspanningen ten spijt, verhuizen, zijn voor velen al de dagelijkse zuinige praktijk. Wie geld heeft stapt over op zonnepanelen, dubbel glas, isolatie en warmtepompen.
Wat stelt de IEA voor? Een eenvoudig en praktisch rijtje maatregelen waar overheden vandaag al mee aan de slag kunnen. De maximumsnelheid op snelwegen minstens 10 kilometer per uur terugbrengen. Autoloze zondagen in de steden. Minstens drie dagen per week thuiswerken. Gratis of goedkoper openbaar vervoer. Bevorderen en micromobility (elektrische step, deelfietsen). Autodelen en alternerende toelating van even/oneven nummerborden op de openbare weg. Zakelijke vliegreizen ontmoedigen, korte vluchten vervangen door nacht- en hogesnelheidstreinen. Klinkt bekend? Ja, bij de oliecrisis van 1973 deden we dat ook.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Los van de CO2 perikelen moeten we sowieso drastisch minder autorijden volgens Volodymyr Zelensky in een schokkende mediaboodschap vandaag (8 april).
'Plankgas op energiebesparing', wie begint?
Alle beetjes helpen, vanaf vandaag is het zover: alle terrasverwarming verboden in Frankrijk.
Het zou aanvankelijk eerder ingaan maar is uitgesteld om de cafés, bars en restaurants die tijdens de gezondheidscrisis onder druk stonden, niet nog verder te verzwakken.
Volgens berekeningen scheelt dit 500.000 ton CO2, gelijk aan de gemiddelde jaarlijkse uitstoot van 300.000 auto's in Frankrijk (Le Figaro).
Jeroen #3 , Dat is de overvolle randstad, daar zijn wellicht ook wel eens files, hier niet (Twente).
#2 Joep, die bevinding deel ik niet met je.
Ik rijdt 3/4 keer in de week op de A12 van Utrecht naar Gouda woon werk verkeer.
Er wordt niet meer te hard gereden nu dan bij 130km het geval was. Eerder minder zou ik haast zeggen. Anderzijds het is niet echt druk druk dus ik kom weinig op de 4de baan.
Wat is 100km per uur rijden? Mijn digitale snelheidsmeter in de auto zet ik met de cruisecontrol op 107. Dan zie ik op mijn telefoon in google maps dat ik 100km per uur rijd*.
Dit wordt in hoofdlijnen bevestigd door beacon registratie van mijn rijgedrag (ANWB autoverzekering met korting op rijgedrag). Ik zit op 80 / 90 score van de 100.
Ik neem soms een bocht met te hoge snelheid en rij al snel te hard in 30km zones in de bebouwde kom blijkt uit de feedback die ik elke 10 dagen ontvang. Gelukkig kom ik niet dagelijks in 30 km zones.
Heb je de snelheidsmeter in de auto al eens vergeleken met google maps? Oftewel kan het zijn dat jouw snelheidsmeter een meetafwijking heeft?
*Werkt goed om 'langere' stukken. Niet bij het optrekken na een stoplicht van 0 tot 80. Je kan al 90/100 rijden voordat dan google maps bij de 80 is. Daar zit wel een vertraging in.
Langzamer rijden, hoe dan?
Mijn vrouw zat naast mij en wees mij erop dat ik harder dan 100 reed op de A1. Nadat ik wat gas terugnam zei ze wat rijd je langzaam! Dat leek maar zo, ik reed 100, maar de anderen reden veel harder. Moest nu kiezen om tussen de vrachtauto's 80-90 te rijden of links 110-130.
Kortom, komt weinig van terecht. Ook de hoge benzineprijzen blijken zo te zien geen indruk te maken.
Kortere woon-werk afstand laat filedruk afnemen en bespaart brandstof.
Autorijden is nog nooit zo goedkoop geweest, verder dan loop of fietsafstand van je werk wonen is daardoor geen probleem meer. Ook de verplichting om binnen 30 km van het werk te gaan wonen, waar een verhuisvergoeding tegenover stond, is verdwenen. Mijn eigen kinderen zitten liever een uur in de auto dan dat ze dichter bij huis werk zoeken, nooit aan gedacht. Lease auto's doen daar ook geen goed aan, en verhuizen zit er voorlopig ook voor de meeste niet in. Toch valt daar veel te besparen door bijvoorbeeld banen te ruilen. Denk in eerste instantie aan ambtenaren, zorgpersoneel, onderwijskrachten en andere min of meer gestandaardiseerde banen.