Als onderdeel van zijn New Retail-strategie investeert het Chinese platformbedrijf Alibaba $3,6 miljard in de Chinese supermarktketen Sun Art Retail. Hiermee verdubbelt het e-commercebedrijf zijn belang in de Chinese marktleider van hyper- en supermarkten tot 72%. Alibaba toont interesse om ook de resterende aandelen te kopen om zo heel het bedrijf in handen te krijgen.

De ’New Retail’-strategie van Alibaba houdt het vervagen van de scheidslijn tussen online en offline handel in. Met een stagnerende online groei denkt het bedrijf dat toekomstige groei vooral uit (een combi met) de offlinewereld moet komen. Zo is Alibaba bezig met het opbouwen van een eigen keten Freshippo (ook wel bekend als Hema Fresh) en stak het in 2017 voor het eerst geld in retailketen Sun Art. Toentertijd verwierf het voor $2,88 miljard en aandeel van ruim 36%. Alibaba ziet toekomst in thuisbezorging vanuit de traditionele supermarkt om de hoek.

Sun Art exploiteert bijna 500 hypermarkten in China onder de merken Auchan en RT-Mart en heeft een groot distributie- en opslagnetwerk. Beide bedrijven kunnen van elkaars infrastructuur gebruik maken en elkaar zo ondersteunen. Zo zijn de fysieke winkels geïntegreerd in Alibaba’s platformen, kunnen ze meeliften op al bestaande gebruikers en gebruik maken van mobiele betaalmogelijkheden als Alipay. Voor klanten betekent dit snellere leveringen en grotere selecties. Alibaba profiteert van meer gegevensbronnen om de toeleveringsketen en bedrijfsactiviteiten te verbeteren. Beide partijen hoeven geen eigen initiatieven te ontwikkelen in een nieuw kanaal. Dat vergroot de kans op winstgevendheid van thuisbezorging.

"Terwijl de pandemie Covid-19 de digitalisering van de levensstijl van de consument en bedrijven versnelt, dient deze toewijding aan Sun Art om onze nieuwe retailvisie te versterken en meer consumenten te bedienen met een volledig geïntegreerde ervaring," zegt Daniel Zhang, ceo van Alibaba Group annex voorzitter van Sun Art op Business Wire.

Alibaba neemt de aandelen over van de Franse retailgroep Auchan, die zich nu volledig terugtrekt uit China.

Auchan is niet de eerste Europese supermarktketen die China verlaat. Begin dit jaar verliet de Britse keten Tesco China al. De Duitse groothandel Metro verkocht een jaar geleden zijn meerderheidsbelang aan het lokale Wumart en eerder in 2019 gooide ook Carrefour de handdoek in de ring door 80% te verkopen aan lokale speler Suning. Begin 2017 trok Ahold Delhaize zich al terug uit China.
Dit artikel afdrukken