De afgelopen 6 maanden shopte 18% van de Nederlandse consumenten online. In 2014 lag dat percentage nog op 10%. De meeste online boodschappen worden bij AH.nl gedaan. Bol.com en Zooplus.nl (dierbenodigdheden) staan op de tweede en derde plaats.

Speciaalzaken krijgen van consumenten een iets hogere waardering dan supers, drogisterijen en warenhuizen voor de online boodschappen. De belangrijkste reden om geen online boodschappen te doen, is nog altijd dat veel consumenten het liefst zelf hun levensmiddelen willen zien, voelen en uitkiezen, aldus GfK.

Eerste mondiale prijsvergelijkingsonderzoek
Vorige week bleek uit een groot internationaal onderzoek dat je in ieder geval voor het prijsverschil niet online hoeft te winkelen. Onderzoekers van het Amerikaanse MIT vergeleken de prijzen van maar liefst 24.000 producten in 56 winkelketens in tien landen. Ze concludeerden dat in 72% van de gevallen de online- en offlineprijs van een product hetzelfde zijn. Volgens de Belgische marketinghoogleraar Gino van Ossel is dat toe te schrijven aan het 'rechtvaardigheidsgevoel' van klanten: "Die zouden niet begrijpen waarom ze in de winkel meer zouden moeten betalen dan online zegt hij.

'Extra distributiekanaal'
Onderzoeksleider Alberto Cavallo concludeert op basis van de observaties dat "internet niet heeft geleid tot meer prijsdifferentiatie, maar dat door de toenemende transparantie juist vaker dezelfde prijzen worden gehanteerd." Hij wijst er ook op dat onlineverkopen ondanks hun spectaculaire groei, mondiaal nog altijd niet meer dan 6% van de totale winkelomzet uitmaken.

Volgens Cavallo is de belangrijkste reden voor mensen om online te kopen het gemak. "Online is een extra distributiekanaal voor winkels, maar geen echt ander distributiekanaal", denkt hij.
Dit artikel afdrukken