Alibaba, 's werelds grootste online-winkel, neemt voor dat bedrag een belang van 36% in Sun Art Retail Group, de op één na grootste supermarktketen van China. Sun Art, een Frans-Taiwanese joint venture heeft 450 grote supermarkten in China onder de merknamen RT Mart en Auchan met een marktaandeel van 15%.

Volgens Daniel Zhang, CEO van Alibaba, spelen "fysieke winkels een onmisbare rol tijdens de consumentenreis, die nog versterkt moet worden door middel van datagestuurde technologieën (denk aan Alibaba's mobiele betaalsysteem Alipay) en gepersonaliseerde diensten in de digitale economie." Met de investering wil Alibaba een groter aandeel verwerven in de markt voor verse voeding, die in China zo'n $500 miljard bedraagt. Nog altijd vindt 85% van alle voedselaankopen in fysieke winkels plaats.

De online retailer investeerde de afgelopen jaren al miljoenen in aandelen in verschillende grote winkelcentra en in de eigen, superluxe instant-bezorgwinkel Hema. Volgens ESM "laat deze manoeuvre weer eens zien hoe Alibaba Jeff Bezos [de topman van concurrent Amazon, red.] overtreft bij het op de helling zetten van ouderwets winkelen." Het Amerikaanse Amazon schudde in juni van dit jaar de supermarktwereld op door voor $13,7 miljard de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods over te nemen. Maar ook de Amerikaanse supermarktketen Walmart combineert, in China, al on- en offline. Samen met zijn Chinese joint venture-partner JD.com mikt Walmart op het combineren van onlinetransacties met het bestaande logistieke netwerk voor snelle levering aan klanten.

Ook Alibaba ziet 'echte' winkels als een extra boost voor zijn online activiteiten; winkels moeten miljoenen nieuwe shoppers binnenhalen en het bedrijf toegang bieden tot het nog relatief onontgonnen Chinese achterland, aldus ESM. Uiteindelijk gaat iedereen digitaal met zijn fysieke koopgedrag en dus uiteindelijk online.
Dit artikel afdrukken