Het FD besteedt vandaag in een reportage aandacht aan Pick-Up Points in Nederland. "Het afhaalpunt van de Jumbo in de Utrechtse wijk Overvecht oogt als een kruising van een tankstation en een McDrive. Onder een overkapping staan vijf zuilen. Hier kunnen bezoekers melden dat zij hun boodschappen komen ophalen. Daarna zet een medewerker die voor ze in de auto."
Mondjesmaat druppelen de klanten langs. Pas in de spits wordt het er drukker en stopt om de 10 minuten een klant om zijn bestelling op te halen. Met die 6 klanten tijdens het spitsuur mag dit afhaalpunt zich 'in de handen knijpen'. Bij de meeste pick-up points is het namelijk aanmerkelijk stiller, soms zijn het er maar 6 per dag.

Bij de meeste pick-up points is het namelijk aanmerkelijk stiller, soms zijn het er maar 6 per dag
Brutomarge minder dan €400 per dag
De Nederlandse supermarktketens, Albert Heijn, Jumbo, Plus, Coop en kleinere ketens hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in afhaalpunten. Jumbo heeft de meeste, ruim 285. De super haalt er inmiddels zo'n €100 miljoen mee binnen, 1,5% van de omzet. Dat komt neer op een jaaromzet van €350.000 per afhaalpunt. De kosten zijn echter hoog; denk alleen al aan de personeelskosten bij de gebruikelijke openingstijden van 12 uur per dag en bezetting van 1,5 medewerker. Volgens marktkenners is de brutomarge minder dan €400 per dag.

Klantenbehoud
De supermarkten zelf zijn ook niet zo tevreden. Zelfstandige pick-up points 'doen het slecht', en afhaalpunten bij de supers zelf voldoen ook nog niet aan de verwachtingen van de consument. Toch geven de supers hun afhaalpunten uit concurrentie-overwegingen niet op. Als de ene supermarkt minder service en bestelgemak biedt dan de andere, dan stapt de klant net zo gemakkelijk over naar die ander. Zo denken supermarkten nu nog.

Gemak
Online boodschappen doen wordt gedreven door gemak en service. Is er eenmaal besteld, dan wil 80% van de consumenten de boodschappen ook thuisbezorgd krijgen. Dat afhalen goedkoper is, lijkt geen rol te spelen. Gemak gaat voor.

Thuisbezorging
Dat heeft tot gevolg dat de supers hun aandacht verleggen naar de bezorgservice. Jumbo breidt zijn thuisbezorgservice uit, waarbij de afhaalpunten als uitvalsbasis dienen. "Op dit moment leveren we aan huis vanuit ruim 85 pick up points", aldus een woordvoerder. "In 2016 wordt dit aantal nog verder uitgebreid naar een honderdtal locaties en uiteraard streven we naar verdere uitbreiding in 2017."

Albert Heijn experimenteerde al met een uitgebreid bezorgabonnement in Rotterdam. Klanten betalen een eenmalig bedrag en vervolgens 3 maanden geen bezorgsten, een model dat ook Amazon Prime hanteert. De resultaten waren zo goed dat AH de pilot in en rondom Utrecht gaat herhalen. Precies in het gebied waar Picnic, de nieuwkomer op de Nederlandse bezorgmarkt, succesvol opereert.

asher

Picnic
Onlinesuper Picnic bezorgt de via internet bestelde boodschappen op vaste bezorgmomenten thuis. Gratis. Dat kan omdat de onlinesuper weinig vaste kosten heeft (geen dure winkelpanden, voorraden, cassières of derving) en dankzij geavanceerde datatechnologie de logistiek tot in de puntjes beheerst. Dat is pas gemak. In combinatie met een uiterst gebruiksvriendelijke app en uitgekiende marketing, wint Picnic in snel tempo klanten én harten. Want zeg nu zelf, wat is er leuker en gemakkelijker dan op de 'radar' volgen hoe het met je bestelling gaat, tot die in je keuken staat. En dan neemt de bezorger, die je bij voornaam leert kennen op de radar, ook nog eens de retouren mee én krijg je een vriendelijk, handgeschreven bedankje bij je vervolgbestelling. Daar kan geen afhaalpunt meer tegenop.


Dit artikel afdrukken