De populariteit van online boodschappen doen stijgt gestaag. Marktonderzoeksbureau GfK verwacht dat Nederlanders dit jaar voor het eerst voor meer dan €1 miljard besteden bij de online supers. Eén op de 6 huishoudens doet wel eens online boodschappen. Maar hoe bezorgen de supermarkten de boodschappen bij hun klanten thuis? Boodschappenspot.nl deed onderzoek naar de bezorgdiensten van Nederlandse supermarkten.

22% van de supermarkten heeft eigen bezorgdienst
Ruim een op de 5 Nederlandse supermarkten beschikt over een eigen bezorgservice. Vooral de winkels van Jumbo, Coop, PLUS, Spar, Dekamarkt, Vomar en een aantal AH-franchisers doen de bezorging zelf. Van de 3.893 onderzochte supers hebben 860 winkels zelf een bezorgservice. Daarbij is PLUS met 248 filialen de koploper.

De genoemde winkels verzamelen de online orders in de eigen winkel. Uitzondering is Jumbo waarbij online bestellingen in een centraal distributiecentrum verzameld worden, waarna ze bij de bezorgende supermarkten worden afgeleverd.

En de andere supermarkten?
Ook Albert Heijn, Deen en Hoogvliet bezorgen de boodschappen bij hun klanten thuis. Hier vindt de bezorging echter plaats vanuit een centraal distributiecentrum. Online bestellingen worden rechtstreeks vanuit een centraal magazijn bij de klant bezorgd. Hoogvliet maakt daarbij gebruik van de diensten van PostNL.

Dat komt omdat deze pick-up points gelden als uitvalsbasis voor de eigen bezorgservice
28% van de supermarkten is een afhaalpunt
Van de onderzochte supermarkten fungeert 28% als een pick-up point. Bij deze speciale afhaalpunten kunnen de online bestelde boodschappen worden afgehaald. Absolute koploper is Jumbo met ongeveer 350 afhaalpunten. Het Financieele Dagblad deed vorig jaar nog onderzoek naar deze pick-up points en kwam tot de conclusie er nog maar weinig geld wordt verdiend met de afhaalpunten. In de praktijk kost het vaak alleen maar geld. Daarnaast blijkt dat online consumenten de boodschappen veel liever laten thuisbezorgen dan dat ze zelf afhalen.

Waarom zet Jumbo dan zo in op deze pick-up points? Dat komt omdat deze pick-up points gelden als uitvalsbasis voor de eigen bezorgservice. Online bestellingen worden centraal verzameld, naar de pick-up points verstuurd, en vanuit daar bij klanten bezorgd.

Want hoe bouw je nog een relatie op met je klanten als zij jouw fysieke winkel amper nog bezoeken? Juist, via de bezorgers
Eigen bezorgservice vs centrale bezorging
Een rondvraag leert dat supers met een eigen bezorgdienst een stuk flexibeler en persoonlijker zijn dan de centrale bezorgdiensten. Een bekend voorbeeld: Voor het oude vrouwtje dat net buiten het bezorggebied valt zal een lokale Spar wel een uitzondering maken. Toiletpapier vergeten te bestellen? Even een belletje naar de plaatselijke Coop of PLUS is in de praktijk vaak geen probleem.

Daarnaast hebben deze supermarkten vaak vaste bezorgers. Voordeel is dat klanten vaak een “vast gezicht” hebben. Want hoe bouw je nog een relatie op met je klanten als zij jouw fysieke winkel amper nog bezoeken? Juist, via de bezorgers.

De bezorgservice die vanuit een centraal distributiesysteem wordt aangestuurd is daarentegen vaak accurater qua bezorgtijd en volledigheid van de bestelling. Bovendien kan de lokale ondernemer zich helemaal richten op de winkel, en hoeft er geen rekening gehouden te worden met online bestellingen.

Bezorgkosten variëren van €0 tot €6,95
De bezorgkosten van Nederlandse supermarkten variëren sterk. Wie de boodschappen in de avond laat bezorgen door Albert Heijn is het duurst uit. De bezorgkosten bedragen dan €6,95. Spar en Deen bezorgen gratis aan huis bij besteding vanaf respectievelijk €50 en €40.
Dit artikel afdrukken