Naar aanleiding van een oproep van staatssecretaris Van Rijn staakten onder andere Albert Heijn en Plus al met kinderidolen op verpakkingen van ongezonde huismerkproducten. Uit een inventarisatie van de Consumentenbond blijkt dat er op A-merkproducten nog steeds volop kinderidolen staan en dat de A-merken hierin achter blijven bij de huismerken.

Strenge regels nodig
Voedingsmiddelenfabrikanten hebben onderling al afgesproken dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar sinds januari 2015 niet meer is toegestaan. De Consumentenbond vindt de huidige zelfregulering en regels in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen "veel te slap". Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: “Op verpakkingen mogen fabrikanten bijvoorbeeld altijd kinderreclame maken en daar maken ze gretig gebruik van, zoals bij Cars Chocobars, Donald’s Chocoflippers en vlokken van Huisdiergeheimen. Daarnaast zitten er nog veel meer hiaten in de zelfregulering zoals te slappe voedingskundige criteria, waardoor fabrikanten gewoon reclame mogen maken voor producten met veel suiker of vet.” De Consumentenbond wil dat kinderreclame van alle ongezonde producten verdwijnt en pleit daarom voor strengere regelgeving.

Wall of Shame
De Consumentenbond maakt sinds 2015 met 11 andere organisaties deel uit van de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Op de Wall of Shame staan tientallen voorbeelden van kindermarketing op verpakkingen. In de Consumentengids van november beschrijft de Bond "7 slinkse marketingtrucs", waarmee fabrikanten - binnen de regels - kinderen 'inpakken'.

Anneloes van Boven
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken