Strenge regels nodig
Voedingsmiddelenfabrikanten hebben onderling al afgesproken dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar sinds januari 2015 niet meer is toegestaan. De Consumentenbond vindt de huidige zelfregulering en regels in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen "veel te slap". Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: “Op verpakkingen mogen fabrikanten bijvoorbeeld altijd kinderreclame maken en daar maken ze gretig gebruik van, zoals bij Cars Chocobars, Donald’s Chocoflippers en vlokken van Huisdiergeheimen. Daarnaast zitten er nog veel meer hiaten in de zelfregulering zoals te slappe voedingskundige criteria, waardoor fabrikanten gewoon reclame mogen maken voor producten met veel suiker of vet.” De Consumentenbond wil dat kinderreclame van alle ongezonde producten verdwijnt en pleit daarom voor strengere regelgeving.
Wall of Shame
De Consumentenbond maakt sinds 2015 met 11 andere organisaties deel uit van de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding. Op de Wall of Shame staan tientallen voorbeelden van kindermarketing op verpakkingen. In de Consumentengids van november beschrijft de Bond "7 slinkse marketingtrucs", waarmee fabrikanten - binnen de regels - kinderen 'inpakken'.
Jongste bijdrage van Dirk Zavel, die denk ik niet aan Foodloglezers gericht is maar aan mij, begrijp ik niet. Help ons Dirk Zavel.