De Consumentenbond ondervroeg 525 consumenten naar wat zij weten van de herkomst van hun voedsel. Dat bleek een 'weinig reëel beeld' te zijn, aldus Boerderij, het merendeel had geen weet van de herkomst. Wel vonden ze het belangrijk dat op de etiketten meer informatie over de herkomst komt te staan. Op dit moment zijn er grote verschillen tussen de beschikbare informatie, zo is van enkelvoudige producten, zoals vlees, vis en groente en fruit de herkomst beter te traceren dan van samengestelde producten, en blijken huismerken meer informatie te geven dan A-merken.
De Consumentenbond vroeg een aantal fabrikanten nadere informatie te verstrekken. Dat bleek alleen niet mogeiljk in het geval van 'concurrentiegevoelige informatie of omdat de herkomst van producten zo wisselend is dat het slechts een momentopname zou zijn.'
Dit artikel afdrukken
De Consumentenbond vroeg een aantal fabrikanten nadere informatie te verstrekken. Dat bleek alleen niet mogeiljk in het geval van 'concurrentiegevoelige informatie of omdat de herkomst van producten zo wisselend is dat het slechts een momentopname zou zijn.'
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
”Wat niet weet wat niet deert.”
Mooier kun je het als producent toch niet hebben?
Ja, ik denk dan wel eens: waarom moest de huishoudschool weg, of waarom wordt dit niet opgenomen in een lesprogramma. Oudere mensen verander je niet meer zo makkelijk.
Gelukkig zien we in toenemende mate meer belangstelling voor de herkomst van ons voedsel. Ja, dat is nog een redelijk onontgonnen gebied voor de gemiddelde consument, maar meer aandacht voor lokaal en regionaal voedsel is al een feit. Ook op wetgevend gebied, zij het beperkt, stelt de EU verordening 'voedingsinformatie aan consumenten', [url=http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32011R1169&rid=1[/url] aanvullende eisen aan herkomstvermelding van producten voor zover land van herkomst wel vermeld wordt, maar het primaire ingrediënt er niet vandaan komt. Het is een begin...
De herkomst, samenstelling en bewerkingen die ons voedsel heeft ondergaan interesseert het overgrote deel van de consument zeer weinig.Gewoon een vorm van voedselanalfabetisme waar wij de voedingsmiddelenproducenten mee geconfronteerd worden. De Nederlandse consument kijkt primair naar prijs en dan pas naar de samenstelling. De kiem voor klooivoedsel is dan gelegd. Pas als de consument de gele kaart van de huisarts heeft gehad, dan worden de etiketten gelezen. Als hij of zij de leesbril maar bij zich heeft