Landbouw is verantwoordelijk voor de belangrijkste milieu- en klimaatimpact van ons voedselsysteem. Van mest-, water- en landgebruik tot de toepassing van pesticiden moeten grote verduurzamingsstappen gezet worden. Maar als de wil om voor die stappen te betalen ontbreekt, zal het tergend langzaam gaan. Om die trend te buigen, is een ingreep nodig.

Supermarkten spelen een grote rol in voedselverkoop, maar momenteel is maar een klein percentage van hun producten duurzaam. Duurzame producten zijn nogal eens iets duurder om te produceren. Omdat die producten nog vaak in een niche zitten en consumenten ze minder gemakkelijk van het schap pakken, maken supermarkten ze flink duurder voor de consument dan wanneer ze in massa zouden worden verkocht. De vraag is dan ook hoe je consumenten zo ver krijgt meer te betalen voor een product met hetzelfde nut als het duurzamer is, maar geen extra en direct merkbaar voordeel oplevert. Een appel of glas melk hebben vrijwel hetzelfde voedingsnut, of ze nou duurzaam zijn of niet.

Om het duurzamere product toch beter te laten verkopen, zijn de volgende oplossingen denkbaar:

1. Verander de spelregels in de retailsector
Maak niet-duurzame producten verplicht duurder, zodat een nieuwe margemix ontstaat en wel zodanig dat duurzame producten goedkoper worden dan niet-duurzame. Consumenten zullen de duurzame keuze dan gemakkelijk omarmen.

2. Doe een overheidsinterventie
De overheid kan de btw op erkend duurzame producten verlagen naar 0. Dit maakt duurzame producten goedkoper en moedigt producenten aan om hun producten van een duurzame kwalificatie te voorzien. Vooral voor producenten is het van psychologisch belang dat de overheid met deze maatregel laat zien dat zij het meent met duurzaamheid.

3. Vergroot de bewustwording
Zet communicatieprogramma's op om consumenten zich meer bewust te maken van het belang van duurzaamheid, zodat ze uiteindelijk vaker voor duurzame producten zullen kiezen.

4. Voer wettelijke verplichtingen in
De overheid stelt wettelijke normen op die bepalen hoe groot het aandeel duurzame producten op onze kassabon of in het schap moet zijn. De eerste optie is een lastige, de tweede een haalbare maar geen garantie op de duurzame keuze van de consument.

5. Verbeter de productie- en marketingkant
Producenten kunnen hun productie- en marketingstrategieën verbeteren om duurzame producten aantrekkelijker te maken voor consumenten. Dat zijn strategieën waar bedrijven als Unilever en HAK nu al jaren aan werken.

Ik denk dat de eerste optie het meest effectief is. Door duurzame producten goedkoper te maken en niet-duurzame producten duurder, blijft er keuzevrijheid voor consumenten en worden duurzame producten toegankelijk voor mensen met lagere inkomens. Wat is er nou mooier dan supermarkten die kunnen zeggen dat ze hun margebeleid zo hebben aangepast dat ze van de producten die beter zijn voor de wereld en hun klanten, de logische en bereikbare keuze hebben gemaakt?

De andere maatregelen spelen allemaal een bijrol.

De overheid kan haar rol nemen door de btw op duurzame producten te verlagen. Dat moet ze zorgvuldig aanpakken om geen greenwashing op te roepen. Om te beginnen moeten de standaards van duurzaamheidskeurmerken nadrukkelijk worden geijkt aan goed onderbouwde duurzame standaards. Daarnaast is het belangrijk om begrip en acceptatie te blijven kweken teneinde draagvlak te creëren bij de bevolking om deze maatregelen te laten slagen.

Als we als samenleving echt meters willen maken om onze voedselconsumptie te verduurzamen, laten we dan beginnen vast te stellen of dit de juiste uitgangspunten zijn.
Dit artikel afdrukken