McDonald's gooit het over een andere boeg. Daar betaal je als het ware borg over je herbruikbare plastic beker, iets dat we al kennen van festivals. Klanten betalen extra voor de beker bij de bestelling en bij inlevering krijgen ze het geld weer terug. Hoewel dat inleveren nu nog weinig gebeurt. De beker wordt tot nu toe meer gezien als collectors item, volgens Trouw.
De overheid spoort consumenten aan om eigen bakjes en pannetjes mee te nemen, maar dat zien de ondernemers niet zo zitten. Ze zijn bang voor de hygiëne. “Je weet helemaal niet of zo’n bakje wel goed is afgewassen of waar die bakjes hebben gestaan. Misschien brengt iemand ze wel mee die ziek is. Bovendien is er tijdens de spits, als er zes tot acht bestellingen tegelijk worden bereid, geen ruimte voor eigen pannetjes.”, zegt Frans van Rooij, de directeur van de Vereniging Professionele Frituurders tegen RTL Nieuws.
Hoogte van de toeslag
De ondernemers mogen de toeslag zelf houden en ook de hoogte van de toeslag zelf bepalen. Al geeft de overheid wel richtlijnen: 5 cent voor een klein bakje, 25 cent voor een beker en 50 cent voor een maaltijdverpakking. De overheid stimuleert ook om het geld dat de ondernemers vangen met de toeslag te gebruiken om het herbruikbare alternatief aan te bieden. Hoeveel de toeslag dus precies zal worden, is nog even afwachten.
In de Volkskrant geven de NS en het CBL, de koepelorganisatie van de supermarktketens, aan ‘wegens concurrentiegevoelige informatie’ niets kwijt te willen over eventuele prijs- of productveranderingen.
Op de bon of het schap?
De toeslag komt op de kassabon erbij te staan. Volgens consumentpsycholoog Patrick Wessels is dat niet de juiste plek. Hij twijfelt of de toeslag effect heeft. “Mensen letten echt niet op wat er bij komt op de kassabon. Als er een paar cent bij komt, zal het ons niet snel opvallen, omdat de prijzen al een hele tijd stijgen”, zegt hij tegen Nu.nl. Supermarkten moeten juist bij het schap waar het product ligt de toeslag duidelijk vermelden. Daar kiest de consument.
Ondernemers kunnen hun borst nat maken. In januari 2024 gaat een nog strengere regelgeving gelden. Dan mag je ook gasten die ter plekke komen eten of drinken geen wegwerpplastic meer voorschotelen. Deze maatregel gaat ook gelden voor kantoren, sportkantines en pretparken.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Eigenlijk voorlopig nog een storm in een glas water. Statiegeldglas, uiteraard.
Want: op dit moment betaalt een consument niets voor de verpakking (is natuurlijk wel verdisconteerd).
Per 1 juli mogen de retailers rekenen wat ze willen. Dus ook 1 cent. Iets meer dan niets. Probleem opgelost (voorlopig).
Een boeiende reportage in het AD/De Stentor.
De krant gaat op stap met mevrouw Bresser die altijd verpakkingsvrij inkoopt. Dat blijkt prima te kunnen, als je dat wilt.
Wat citaten uit het stuk:
Ze vindt het goed, dat er extra betaald moet worden voor plastic verpakkingen, maar liever zou ze zien dat winkels een alternatief aanbieden, wat ze officieel ook moeten. Bijvoorbeeld voor die maaltijdsalades een verpakking waar statiegeld op zou zitten, die je op verschillende locaties zou kunnen inleveren. ,,Statiegeld scheelt zwerfafval, dat zien we nu al.”
Als we met ons mandje bij de zelfscankassa afrekenen, staat er nog geen bijdrage op de bon voor het plastic materiaal. De AH-dames zeggen schouderophalend dat ze ook niet weten hoe het morgen zal gaan. De plasticbijdrage komt niet apart op de bon te staan, weten ze. ,,Het zal variëren van 5 tot 50 cent.”
Kan Bresser met haar meeneembak voor de salade terecht bij de Albert Heijn? De dames schudden van niet.
Denkt ze dat de nieuwe regels gaan helpen? Heel eerlijk? ,,Nee. zoals het nu is, is het én voor de consument én voor de ondernemer lastig. Maar wel als er statiegeld komt, ook voor dit soort bakjes.”
Merkwaardig, in Frankrijk mag wegwerpservies sinds 1 januari 2023 niet meer worden aangeboden. Net zoals in ons land zijn we jaren lang in de gelegenheid geweest om de nodige aanpassingen uit te voeren, maar we deden niets.
McDonald’s in Frankrijk investeerde ca 100 miljoen euro in het nieuwe herbruikbare servies en in aangepaste vaatwassers. Wel jammer dat nog veel servies verdwijnt. Volgens Pyxo, de fabrikant van het herbruikbare servies, zien vooral vestigingen in steden met veel toeristen en studenten het servies opvallend vaak ’verdwijnen’. Al gaat het bedrijf er wel van uit dat de plaag vanzelf zal verminderen wanneer het nieuwe ervanaf is. Wellicht wordt het ook daar statiegeld.
Op de prachtig geïllustreerde website (https://www.mcdonalds.fr/nos-engagements/nos-actions-environnementales/vaisselle-reemployable-mcdonalds) krijg je inderdaad zin in hun servies.
Omdat www.mcdonalds.fr in Nederland is geblokkeerd en zonder VPN verbinding dus niet bekeken kan worden, hier nog wat informatie:
'Het servies wordt gewassen op een hoge temperatuur, 60°C, en gespoeld op 80°C om een onberispelijke hygiëne te garanderen. De materialen waarvan ze gemaakt zijn, Tritan1 en Polypropyleen, zijn bijzonder goed bestand tegen hoge wastemperaturen.'
Burger King doet het zo: het nieuwe Burger King servies.
Wat een luxe!