De toegenomen populariteit van maaltijdbezorgdiensten als gevolg van onder meer de coronapandemie heeft een vervuilende keerzijde opgeleverd: de hoeveelheid vermijdbaar (plastic)afval is flink toegenomen. Denk aan bestek voor eenmalig gebruik, want dat ligt bij een groot deel van de bestellers gewoon in de bestekla.
Het terugdringen van de bestekverspilling in de voedselbezorgindustrie is helemaal belangrijk in China. Dat is namelijk ‘s werelds grootste producent en consument van wegwerpbestek. Een simpel duwtje in de rug kan de plasticverspilling drastisch verminderen, concluderen onderzoekers van de universiteit van Peking.
Kleine duwtjes zoals bestellers aansporen om af te zien van wegwerpbestek kunnen een groot verschil maken en consumenten tot gedragsverandering aanzetten. Door in het bestelproces de standaard te wijzigen in ‘geen bestek’ en daarnaast consumenten te belonen met groene punten, nam het aandeel bestellingen zonder bestek tijdens het onderzoek met 648% toe. Door dit soort groene duwtjes in heel China toe te passen, zou dat een jaarlijkse besparing betekenen van ruim 21,75 miljard sets wegwerpbestek.
Dat staat voor een besparing van 3,26 miljoen ton plastic afval en het redden van 5,44 miljoen bomen (voor houten eetstokjes), aldus de onderzoekers.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.