imageDe Engelse labeloorlog woedt voort. De voedingsindustrie daar wil geen stoplichtjes: te simplistisch. In Nederland zijn ze juist voor de nóg simplistischer IKB- en Gezonde Keuze labels ). De discussie hier vorige week liet zien dat de Nederlandstalige culi-intello ten aanzien van labelinformatie helemaal aan de kant van de Engelse industrie staat.

Ik ook trouwens. Daarom vielen mij gisteren op foodnavigator.com twee prachtige zinnen op: "The Food Safety Authority's traffic light system rates each product as high (red light), medium (amber light) or low (green light) in the four key nutrients (fat, saturated fat, salt and sugar), is used by firms including Sainsbury's, Waitrose, the Co-Op, Marks and Spencer and Asda.

However, some of the UK's biggest food manufacturers including Danone, Kellogg's, Kraft, Nestle and PepsiCo and retailers Tesco and Morrisons argue that, while the Guideline Daily Amounts' scheme is criticised for being too complicated, the FSA's traffic light labelling scheme is far too simplistic."


Geen dombo's dus in Engeland. Jammer alleen dat het National Heart Forum (NHF) kiest voor het simpele systeem. Reden: de uitgebreide labels "can mislead and confuse consumers trying to choose healthier foods when they are shopping". Toch dombo's dus. Natuurlijk is er een reden om het zo te stellen. De NHF zegt dat fabrikanten de boel misleiden door verwarrende additionele reclame teksten op de verpakking en andere trucs.

Simplex of complex. Het lijkt erop dat het niet uitmaakt of je door de hond of de kat gebeten wordt.
Toch word ik liever door de kat van het ingewikkelde label gebeten. Zo kun je tenminste nog eens een gerichte vraag stellen aan zo'n fabrikant. Of even stilstaan bij wat er in je k&k soepje zit.

Je zou er bijna iets gemeens van gaan denken: zou die handige Nederlandse industrie dáárom voor het totaal versimpelde IKB-label zijn?
Dit artikel afdrukken