Als gevolg van stijgende welvaart zijn mensen anders (en meer) gaan eten en door de toenemende wereldbevolking móeten mensen anders gaan eten. De groeiende vraag naar voedsel vereist meer voedselproductie. Iedereen moet toegang hebben tot gezonde en betaalbare voeding die liefst ook de aarde niet uitput. Ondertussen rijzen gezondheidsproblemen zoals obesitas en diabetes de pan uit. Daarom is een ander voedselbeleid nodig.

Veel gezondheidswinst is te behalen door in te spelen op betere voeding en meer beweging. De Voedselagenda van de ministeries van Economische Zaken en Volksgezondheid, Wetenschap en Sport is bedoeld om het voedselbeleid in Nederland een nieuwe impuls te geven. De agenda bevat geen concrete doelen maar schenkt wel aandacht aan preventie, transparantie en een gezonde voedselomgeving.

De overheid streeft naar het gezonder maken van het productaanbod en het vergroten van bewustzijn en kennis onder consumenten over wat ze eten. Samen dragen die aspecten eraan bij dat consumenten betere voedingskeuzes maken. We zien gelukkig meer en meer stappen in de richting van gezonde voeding. Juist die producten en initiatieven die het voedingsaanbod gezonder maken, verdienen aandacht. De Gezonde Innovatie Awards (GIA) is een complimentenprijs voor bedrijven en ondernemers die met hun product of initiatief zorgen voor een verrijking van gezonde voeding.

De Gezonde Innovatie Awards is een complimentenprijs voor bedrijven en ondernemers die met hun product of initiatief zorgen voor een verrijking van gezonde voeding
Waardevolle samenwerking
Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team organiseren samen de GIA. FoodPersonality is een vakblad voor ondernemers en inkopers in de supermarktsector. Het vakblad stuurt in het productaanbod in supermarkten door te informeren over duurzame, biologische en gezonde mogelijkheden. De meerwaarde voor de supermarktsector van het opnemen van een nieuw product in het basisassortiment zit in de combinatie van producteigenschappen en consumentengedrag. Supermarkt.team is een vakblad dat zich juist richt op supermarktmanagers en -medewerkers over ontwikkelingen op de winkelvloer.

Mark Peeters, sales en marketing manager bij FoodPersonality, benadrukt het uitreiken van een compliment in plaats van een prijs. De focus van de GIA ligt op het erkennen van gezonde producten en initiatieven en die aan te moedigen om door te blijven ontwikkelen. In deze maatschappelijke rol van het nemen van verantwoordelijkheid voor gezondheid draait het voornamelijk om het gezondheidsaspect van het product. Volgens Peeters sluit een goede gezonde innovatie ook aan bij de wensen van de consument: “Een product kan nog zo gezond zijn, het moet wel verkopen. Een gezonde innovatie, is een gezonde rotatie.”

Op het gebied van gezondheid valt nog veel te winnen. “Gezondheid is een enorm breed begrip, waaraan op verschillende manieren kan worden bijgedragen. Dat zie je terug in de aanmeldingen”, zegt Ted Helmink, communicatiespecialist bij Supermarkt.team. Als voorbeeld noemt ze de winnaars van de GIA van vorig jaar: een plantaardige komijnekaas met minder calorieën uit eigen keuken en de gerookte zalm met minder zout van Albert Heijn. Zowel boeren, levensmiddelenfabrikanten, verwerkers en supermarkten als gemeenten, verenigingen en burgers melden zich aan voor de GIA. Helmink ziet ruimte voor groei en ontwikkeling als het gaat om gezonde voeding en is ervan overtuigd dat de uiteenlopende deelnemers samen de kans op slagen van gezonde producten en initiatieven vergroten.

Bianca van der Ha, senior projectmanager bij Foodlog, ziet de GIA als een verademing. In de media krijgen ondernemers kritiek op hun pogingen tot gezond innoveren. Het zou greenwashing en geldklopperij zijn. “Met de Gezonde Innovatie Awards willen we benadrukken dat er juist een boel goeds gebeurt. De award is een applaus voor ondernemers, klein en groot, die stappen zetten in de juiste richting.”

Genomineerde initiatieven variëren van snackautomaten met verse en plantaardige kant-en-klaarproducten tot projecten die de impulsaankopen bij de kassa vervangen door fruit
Van genomineerd naar winnaar
De vakjury selecteerde 80 genomineerden (20 partijen in de categorie initiatieven en 60 partijen in de categorie producten) uit maar liefst 125 aanmeldingen die op de een of andere manier bijdragen aan een gezond(er) eetpatroon. Genomineerde producten variëren van plantaardige stroopvervangers met veel vezels tot snoepgroenten verpakt als brainboosters. In vergelijking met voorgaande jaren zijn er in het kader van duurzaamheid dit jaar meer plantaardige producten aangedragen. Genomineerde initiatieven variëren van snackautomaten met verse en plantaardige kant-en-klaarproducten tot projecten die de impulsaankopen bij de kassa vervangen door fruit. In beide categorieën – producten en initiatieven – worden drie prijzen uitgereikt (elk met een eerste, tweede en derde plek): de jury-award, de professional-award en de publieks-award.

De vakjury bestaat uit een breed samengestelde groep experts uit de praktijk en de wetenschap. De jury kijkt naar aspecten zoals voedingswaarde, innovatie, smaak en verkoopbaarheid. Zij bepalen de winnaar van de jury-award.

Alle genomineerden zijn uitgenodigd voor de Free From Food Expo in de RAI Amsterdam over de toekomst van veganistische, plantaardige, vrij van, biologische, functionele en gezonde voeding. De GIA staat samen met een aantal genomineerden op het congres op het gezondheidsplein. Het evenement is bedoeld om elkaar te ontmoeten, van elkaar te leren en samenwerkingen te stimuleren. Bezoekers van het congres kunnen hun stem uitbrengen voor de professional-award.

Tussen 7 oktober en 18 november kun jij je favoriet kiezen voor de publieks-award. Doe mee en stem! Je kiest je favorieten op de stemwebsite. Winnaars worden bekend gemaakt op 21 november tijdens de Free From Food Expo in Amsterdam.

Dit artikel afdrukken