In tijden van Covid-19 is het belang van individuele gezondheid nog duidelijker geworden. Weerstand verhogen door ‘gezond(er)’ te leven lijkt te helpen om niet, of minder ernstig, ziek te worden. Inmiddels is ook duidelijk dat leefstijlgerelateerde aandoeningen leiden tot meer complicaties bij Covid-19.

Gezond eten en leven is een hele uitdaging, met of zonder pandemie. Je stapt de deur uit en je wordt overspoeld door – vaak ongezonde – eetverleidingen, zeker in de stad. Dat klinkt overdreven, maar uit onderzoek blijkt dat we dagelijks zo’n 200 eetbeslissingen nemen, vaak onbewust. Zeg iedere keer maar ‘nee’ tegen al die verleidingen en gewoontes. Aanpassen is moeilijk. Bovendien bewegen we te weinig.

Mensen eten en leven op een manier die hun lijf op de lange duur niet verdraagt. Dat is niet van de ene op de andere dag te veranderen.

Gelukkig zien Foodlog en FoodPersonality dat er genoeg partijen stappen zetten in de goede richting. Foodlog en FoodPersonality willen met de Gezonde Innovatie Awards deze initiatieven complimenteren en hen aanmoedigen vooral door te gaan. Ook met een boel kleine stappen komen we een heel eind.

Samenwerking Foodlog en FoodPersonality
Foodlog en FoodPersonality reiken samen de Gezonde Innovatie Awards uit. Als vakblad voor de retail en fast-moving consumer goods-sector (fmcg), krijgt FoodPersonality alles mee over nieuwe producten en de plek waar consumenten deze het meest kopen: de supermarkt. Mede-initiatiefnemer Mark Peeters (FoodPersonality) legt uit waarom hij deze Awards belangrijk vindt: “Ik zie veel producten gericht op gezondheid voorbij komen, sommigen goed, anderen kunnen beter. Op het gebied van gezondheid is nog veel te winnen. Producenten, die een product maken dat past in een gezondere leefstijl en op de schappen van de supermarkten, kunnen een verschil maken. Zij verdienen wat mij betreft een compliment.”

Foodlog voert dagelijks gesprekken over gezondheid en de uitdagingen die daarbij horen. “Gezond eten is meer dan alleen het product en vraagt een integrale aanpak. Denk aan de ongezonde voedselomgeving waarin het lastig - zo niet onmogelijk - is gezonde keuzes te maken. Daarom willen we ook initiatieven aanmoedigen vooral door te gaan”, zegt Bianca van der Ha, projectmanager bij Foodlog en mede-initiator van de Gezonde Innovatie Awards.

FoodPersonality: vakblad voor de levensmiddelensector
Via een maandelijks vakblad, websites, congressen, evenementen en met onze betrokkenheid bij diverse awards, informeert FoodPersonality de lezers sinds 1983 over actuele initiatieven, trends en langetermijnontwikkelingen in de food retail en fast-moving consumer goods-sector (fmcg). In het magazine wordt ingegaan op formule-ontwikkelingen, de verhouding tussen foodretail en levensmiddelenproducenten, assortimentsontwikkelingen en de maatschappelijke druk op de sector. Daarnaast is er volop aandacht voor nieuwe initiatieven en de voortgaande consolidatie bij zowel retailpartijen als fmcg-producenten. Ook houdt FoodPersonality de lezers op de hoogte van de belangrijkste personele wisselingen in de sector.

Foodlog, onafhankelijk nieuws- en discussieplatform
Foodlog is een onafhankelijk nieuws- en discussieplatform over voedsel, gezondheid, eten & drinken en energie. We zetten ons in voor het gesprek, online en offline.
Foodlog heeft sinds de start in 2005 een groot netwerk opgebouwd. Inmiddels werken ruim 500 professionals mee aan het aanreiken van nieuws en discussies. Het zijn onder andere wetenschappers, artsen, boeren, voedingsmiddelenmakers, journalisten, studenten, voedselveiligheidsspecialisten, retailers én kritische consumenten.
Foodlog beïnvloedt beïnvloeders, zoals andere media, politiek en bedrijfsleven.

Hoe gaat het in z’n werk?
De Awards kennen twee categorieën:
  • Producten: welk product past het beste binnen een gezonder eetpatroon?
  • Initiatieven: welk initiatief spoort het meest aan tot een gezonder eetpatroon?

  • Om te komen tot de winnaars van de Gezonde Innovatie Awards worden de volgende stappen gevolgd.

    Stap 1. Aanmelden Foodlog en FoodPersonality roepen hierbij boeren, verwerkers, verenigingen, levensmiddelenfabrikanten, supermarkten, brancheorganisaties, gemeenten en burgers op zich aan te melden. Aanmelden is niet meer mogelijk. Dat kon tot en met dinsdag 27 oktober 2020.

    Stap 2. Nomineren Een vakjury bepaalt de genomineerden. Uit alle aanmeldingen selecteert de vakjury een shortlist. Ze scheiden als het ware het kaf van het koren.

    Stap 3. publieksstem Foodlog en FoodPersonality vragen het Nederlandse publiek om hun favorieten te kiezen. Stemmen kan vanaf halverwege november en zal door Foodlog en FoodPersonality worden aangekondigd.

    Stap 4. jurystem Ook de vakjury kiest zijn favoriete product en initiatief.

    Stap 5. uitreiking Begin 2021 reiken Foodlog en FoodPersonality de publieksprijzen en de juryprijzen uit. De precieze invulling is afhankelijk van de ontwikkelingen rondom Covid-19.

    Leden vakjury
    De vakjury bestaat uit een breed samengestelde groep experts uit de praktijk en uit de wetenschap. Ieder jurylid kijkt vanuit zijn eigen expertise naar Gezonde Innovatie.

  • Coosje Dijkstra (universitair docent bij de Vrije Universiteit Amsterdam, afdeling Gezondheidswetenschappen bij de sectie jeugd en leefstijl): “Er is nog een wereld te winnen in de ongezonde voedselomgeving waarin we wonen. Laten we de mensen die daarin hun nek uitsteken belonen.”
  • Floor Kroese (universitair docent aan het self regulation lab van de Universiteit Utrecht): “Een Gezonde Innovatie is niet alleen gezond, maar ook aantrekkelijk en makkelijk. Gemak kan bijdragen aan het vormen van nieuwe gezonde gewoontes.”
  • Janneke Stolker (huisarts, Leefstijl Aanpak): “Als huisarts vind ik het belangrijk dat een gezonde innovatie eenvoudig uit te leggen valt aan elk van mijn patiënten.”
  • Jenneke Heising (wetenschapper, docent en onderzoeker op het gebied van Food Quality and Design aan Wageningen University & Research): “Als je focust op de af- of aanwezigheid van een bepaalde stof, betekent dat niet dat het gezond is. Richt je niet alleen maar op één gezonde stof; heb een holistische aanpak.”
  • Pieter Kuizenga (Commercieel manager bij Maripaangroep): “Er is een wirwar van producten en dingen op de plank die schreeuwen dat ze de beste zijn. Zorg dat je communicatie op orde is. Een goed verhaal kan een product onderscheidend maken.”
  • Tijn Leussink (DGA bij Leussink Retail Group) “Ga niet te ver weg van basisproducten, zoals pasta en rijst. Als het helemaal nieuw is, heeft adaptatie zo’n lange weg te gaan, dat de kans op floppen heel erg groot is.”

  • Dit artikel afdrukken