Het maakt niet uit of je zelf in de keuken staat, pas begonnen bent als startup of werkt voor een groot bekend bedrijf. Iedereen kan zich aanmelden voor de Gezonde Innovatie Awards. Zolang het product of initiatief maar bijdraagt aan een gezonder eetpatroon.

Wat is ‘gezondheid’ eigenlijk?
De gezondheidsdefinitie van de World Health Organization uit 1948 luidt: “Gezondheid is een toestand van volledig fysiek, geestelijk en sociaal welbevinden en niet louter het ontbreken van ziekte of gebreken”. Dit concept is statisch en gericht op genezing en medicalisering. Daarom was er behoefte aan een dynamischere definitie. Machteld Huber, de grondlegger van de positieve gezondheid, introduceerde in 2011 de definitie: “Gezondheid is het vermogen om je aan te passen en je eigen regie te voeren, in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen in het leven”. Hierbij zijn 6 dimensies van belang: dagelijks functioneren, lichaamsfuncties, mentaal welbevinden, zingeving, kwaliteit van leven en meedoen in de samenleving.

Positieve gezondheid bij de vorige editie
De 6 dimensies van Huber zien we terug bij GIA-winnaars van voorgaande jaren. Bij één van de winnaars van vorig jaar, het Smaakcentrum land van Cuijk en Maasduinen, komt bijvoorbeeld samenwerking en meedoen mooi naar voren. Kinderen uit groep 7 en 8 leren samen gezond koken. Op het gebied van gemak zijn de gevulde paprika’s van HAK een goed voorbeeld. Minder bereidingstijd betekent meer tijd voor andere dingen die kunnen bijdragen aan gezondheid. Ook is zingeving steeds belangrijker, wat terugkomt in het aspect duurzaamheid.

Waar moet je product of initiatief aan voldoen?
Het belangrijkste is dat je product of initiatief bijdraagt aan een gezond eetpatroon en dat het de afgelopen jaren niet heeft meegedaan aan de Gezonde Innovatie Awards. Gezonde voeding is een breed concept, dus denk niet te gauw dat jouw inzending niet in aanmerking zou komen. Zo hebben we de afgelopen jaren verschillende initiatieven binnengekregen die gezondheid stimuleren door de voedselomgeving anders in te richten: voorbeelden zijn Trommel zonder Rommel, de Smaaksafari van Madaga en kinderdagverblijf Partou en het Gezondschap. Voor zowel de producten als initiatieven kan je denken aan: lager in suiker, suikervrij of suiker vervangend. Voorbeelden zijn Lidl’s actie om te stoppen met de promotie van suikerhoudende dranken voor kinderen en Steviala’s suikervrije stropen.

Denk vooral ook aan producten die vezelrijk, eiwitrijk of zoutarm zijn. Kijk voor inspiratie naar de productwinnaars van vorig jaar die in de prijzen vielen met de volgende producten: Lidl’s volkoren meergranenbrood, vegan komijnekaas van Els van Hall en AH gerookte zalm met minder zout.

Doe je mee?
Draagt jouw product of initiatief bij aan een gezonder eetpatroon? Meld het dan aan voor de vierde editie van de Gezonde Innovatie Awards. Dit is hoe het gaat.

Er zijn twee categorieën: 1) producten die het beste passen binnen een gezonder eetpatroon en 2) initiatieven die het meest aansporen tot een gezonder eetpatroon. FoodPersonality, Supermarkt.team en Foodlog reiken een publieks-, jury- en professionalsprijs uit.

1. Aanmelden
Aanmelden is op dit moment niet meer mogelijk. Na het aanmelden ontvang je een bevestigingsmail. We vragen je om aanvullende informatie aan te leveren. Aanmelden kan tot en met donderdag 24 augustus.

2. Nomineren
Uit alle aanmeldingen selecteert de vakjury de genomineerden. Begin september horen alle aanmelders of ze op de shortlist staan.

3. Publieksstemming
FoodPersonality, Supermarkt.team en Foodlog vragen het Nederlandse publiek om hun favorieten te kiezen. Stemmen kan vanaf begin oktober tot en met half november. Je leest erover op FoodPersonality, Supermarkt.team en Foodlog.

4. Jurybeoordeling
De vakjury kiest zijn favoriete producten en initiatieven.

5. Uitreiking en netwerkborrel
Dinsdag 21 november 2023 reiken FoodPersonality, Supermarkt.team en Foodlog de publieks-, jury- en professionalsprijzen uit op de Free From Function Expo in de RAI Amsterdam. Bezoekers van de Expo stemmen voor de professionalsprijs. Genomineerden kunnen elkaar, de jury en andere experts ontmoeten tijdens een netwerkborrel en kennissessie.

Bij interesse brengen wij jouw product of initiatief gedurende het hele aanmeld- en stemproces onder de aandacht.
Dit artikel afdrukken