Stem op jouw favorieten
Welk initiatief draagt volgens jou het meest bij aan een gezonder eetpatroon? Ga naar de stemwebsite en kies jouw favoriete initiatief. Stemmen kan tot zaterdag 18 november.

  1. De Beter eten podcast
    In de podcast 'Beter eten' gaat Yora Rienstra op zoek naar antwoorden. Ze gaat in gesprek met kenners en kunners: mensen die alles van voeding weten en mensen die weten hoe je dat in de praktijk brengt.

    Albert Heijn
  2. Eten is weten !
    Zoveel mogelijk jong en oud duidelijk maken op een eenvoudige begrijpelijke manier: een markt en/of supermarktexpeditie mbv een voedingsdeskundige. Daarna nog advies om alles zo gezond mogelijk thuis klaar te maken.

    Safardia
  3. Faiafood
    Faiafood is een initiatief van vier bedrijven die actief zijn in de teelt en de verwerking van uien, gember en knoflook. Elk gerecht smaakt beter met de smaakmakers van Faiafood. Een gezonde toevoeging voor elk gerecht.

    Taste Innovation B.V.
  4. Geef je bord een gezonde draai
    Op AH.nl en in de AH app kunnen klanten een behoefte aangeven; meer vezels, minder suiker of vaker vegetarisch eten. Klanten krijgen gemakkelijk tips en inspiratie hoe ze hun bord een gezonde(re) draai kunnen geven.

    Albert Heijn
  5. Geef je maaltijd kleur
    Albert Heijn start een campagne om klanten te inspireren gedurende de hele dag - bij ontbijt, lunch, avondeten én tussendoor - meer groente en fruit te eten. Dit past bij een gezonder en gevarieerder eetpatroon.

    Albert Heijn
  6. Gezonde Smikkelweken Scholenpakket
    Met het lespakket Gezonde Smikkelweken doet dit succesvolle groente-inspiratie-programma dit jaar zijn intrede op basisscholen. 20.000 kinderen gingen 3 weken aan de slag met groenten, op school én thuis.

    Stichting Spoony
  7. Goede Zorg Proef Je
    GZPJ is een project van Alliantie Voeding in de Zorg en stimuleert ziekenhuizen en zorginstellingen in de realisatie naar een gezond en duurzaam voedingsaanbod. Inmiddels zijn al 85 zorgorganisaties aangesloten.

    Alliantie Voeding in de Zorg
  8. Groenteboxjes programma
    Het is een interventie om groenteconsumptie onder jonge kinderen te stimuleren. Gedurende 3 maanden wordt dagelijks groente aangeboden op het kinderdagverblijf en kinderen worden beloond voor het eten ervan.

    ALDI Nederland i.s.m. JOGG
  9. Health Food Wall
    Met ons 100% plantaardige assortiment, verkocht door Intelligent Fridges, maken we verse producten met groenten in de hoofdrol snel en makkelijk beschikbaar binnen ziekenhuizen, scholen, kantoren en openbare locaties in Nederland

    Health Food Wall
  10. Healthy Fridge
    Wij maken een verse salade net zo makkelijk bereikbaar als een candy bar! De Healthy Fridge is eenvoudig in gebruik en razend slim. De werknemer of reiziger heeft 24/7 toegang tot ultra vers assortiment van restaurant kwaliteit.

    Healthy Fridge
  11. Het kennisprogramma
    Het kennisprogramma bevat kennis en informatie over smaakontwikkeling en kindervoeding. Hiermee kan de pedagogisch medewerker als expert kinderen van 0-4 jaar begeleiden op hun smaakavontuur.

    Madaga
  12. Kassafruit
    Sinds januari 2023 biedt Dirk in alle winkels permanent gezonde tussendoortjes aan bij de kassa. Hiermee hopen we onze klanten te stimuleren om vaker te kiezen voor een gezond tussendoortje.

    Dirk van den Broek
  13. LunchMaatjes
    LunchMaatjes verzorgt dagelijks een gezonde lunch op de basisschool voor alle kinderen, ongeacht de dikte van de portemonnee van de ouders.

    LunchMaatjes
  14. Mensa Mensa, basisvoorziening voor betaalbaar goed eten.
    De missie van Mensa Mensa is dat betaalbaar gezond eten voor iedereen net zo vanzelfsprekend wordt als water uit de kraan. We zijn bezig om van goed voedsel een basisvoorziening te maken.

    Public Food
  15. Nationaal Schoolontbijt
    Met het Nationaal Schoolontbijt willen we kinderen op een leuke en speelse manier leren én ervaren hoe belangrijk het is om elke dag gezond te ontbijten. Onze droom: Een gezond ontbijt, elke dag en voor ieder kind.

    Nationaal Schoolontbijt
  16. Nieuwe plantaardige ingrediënten uit koolzaad
    Cano-ela heeft een innovatief productieproces, alles wordt verwerkt tot voedingsingrediënten, zonder zijstromen voor dierenvoeding. We bieden daarmee nieuwe oplossingen voor de voedingsindustrie.

    Cano-ela B.V.
  17. Noory
    Noory is een gratis digitale voedingscoach die mensen met eetuitdagingen zoals allergieën en darmklachten helpt om gezond te eten. Noory verzorgt maaltijdplannen op maat in lijn met de landelijke dieetrichtlijnen.

    Verdify
  18. Prijsverlaging vezelrijke en volkoren producten Lidl
    Lidl heeft een structurele prijsverlaging doorgevoerd op vezelrijke en volkoren producten zoals volkoren wraps en pasta: prijs is geen barrière meer om te kiezen voor vezelrijk of volkoren.

    Lidl Nederland
  19. Reset je Recept campagne
    In deze campagne inspireren en helpen we consumenten op een speelse manier vaker en gemakkelijker plantaardig te eten. Dit doen we door bekende recepten (uit eigen repertoire van de consument) plantaardig te ‘resetten'.

    Bonduelle
  20. Schijf van Vijf spaarcampagne Lidl
    Samen met het Voedingscentrum heeft Lidl spaarcampagne ‘Zuinig op je lijf? Spaar voor GRATIS producten uit de Schijf van Vijf!’ gelanceerd. Hierdoor maken miljoen mensen laagdrempelig kennis met gezondere keuzes

    Lidl Nederland
  21. Stichting KidsProef
    Stichting KidsProef is een initiatief van De Smaakspecialist, producent en distributeur van biologische voeding. Stichting KidsProef geeft GRATIS lessen op basisscholen aan leerlingen van groep 7 en 8 over goede voeding.

    De Smaakspecialist
  22. Stichting Lilly's Lunchbox
    Stichting Lilly's Lunchbox levert dagverse lunchboxen volgens de Schijf van Vijf aan schoolgaande kinderen.

    Stichting Lilly's Lunchbox
Dit artikel afdrukken