De Beren is al sinds 1984 een succesformule. “Jammer alleen dat ze daar zulke verschrikkelijke troep verkopen”, schrijft Broekaert. Hij roept 2 tegengestelde reacties op. Bij Reddit kunnen velen zich in zijn analyse vinden. Onder de Facebookpost van NRC over de recensie (met meer dan 2.500 reacties) schrijven mensen juist dat ze de keten helemaal top vinden. Daar besteedt horecavakblad MissetHoreca aandacht aan onder de kop Gasten maken korte metten met vernietigende recensie De Beren. Heel veel mensen blijken hartstikke blij met De Beren en zijn fan. Met zoveel woorden drukken ze uit dat ze Broekaert een arrogante betweter uit een ander universum vinden.

De uitbaters van De Beren begrijpen de wereld en marketing beter dan Broekaert. Er zijn restaurants voor culi's en hun eetcultuur, maar er zijn ook andere mensen met andere behoeften. Die maken andere keuzen en daar speelt De Beren op in.

Na zijn ontstaan als Rotterdams eetcafé, ontdekte en ontwikkelde De Beren een nog onbezette plek in de markt. Het concept ging boven fastfood zitten, met als onderscheid betere service en een leuker aangekleed restaurant. Fastfood dus maar dan met meer aandacht voor de klanten en een gezelligere plek. Toch je favoriete soort eten, maar prettig ontspannen. Ad Schaap, eigenaar van de Beren, haalt dan ook zijn schouders op over de recensie en laat weten: “Ik heb meneer Joël niet nodig om kritisch naar mijn bedrijven te kijken. Dat doen we zelf iedere dag. Dit jaar hebben we vier miljoen gasten mogen ontvangen, die zullen het toch op één of andere manier waarderen”.

Broekaert gedraagt zich als de man die vindt dat je een looser bent als je geen handgemaakt horloge draagt en schoffeert een massaal publiek dat zich hip weet met het laatste modelletje van Superdry of Swatch. Ander publiek, andere smaak en andere manier van je manifesteren.
Dit artikel afdrukken