De restaurantsector zag de afgelopen 5 jaar de gemiddelde besteding met 21% dalen, bij een gelijkblijvend bezoekersaantal. Dat meldt Misset Horeca op basis van een onderzoek door horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. Behalve dan bij Aziatische en met name Chinees-Indische restaurants. Zij zagen hun omzet met 12% stijgen en ontvingen ook nog eens 5% meer gasten.

De 'traditionele' Chinees-Indische restaurants lijken met hun standaard aanbod - veel eten voor een lage prijs (gemiddeld €13,60 per klant) - in de crisis goed gescoord te hebben. Bij een 'gewoon' restaurant is het bonbedrag €16,40 en bij restaurants met een Frans-Nederlandse keuken €25,60, meldt het FD. In het eenvoudige business model van de meeste Chinese restaurants zijn thuisbezorgen en online reserveren nog maar mondjesmaat (bij 12%) ingeburgerd.

Ook andere Aziatische restaurants, zoals sushirestaurants (inclusief 'all-you-can-eat'), waren de afgelopen 5 jaar succesvol. Japanse restaurants lieten de grootste stijging zien in de afgelopen 5 jaar: er kwam maar liefst 124% meer sushirestaurants bij. Die stijging nam het laatste jaar wel af.
Dit artikel afdrukken