In de ogen van consumenten en organisaties als de Consumentenbond zijn er nog te weinig gezonde kant-en-klaarmaaltijden. Toch groeit dit segment als kool. Dat bleek woensdag tijdens het congres Gezonder kant-en-klaar dat het Voedingscentrum in de Efteling organiseerde. Marcel Temminghoff van GfK presenteerde de supermarktomzetcijfers over de laatste zeven jaar. Hieruit bleek dat de omzet van kant-en-klaar vanaf 2002 met 51 procent is gestegen.

700 miljoen euro
'Daarmee neemt deze categorie, die bestaat uit diepvriesproducten (pizza's, lasagne etc.), koelvers (maaltijdsalade's, pizza's etc.) en ambient (Knorr Wereldgerechten etc.), 2 procent - circa 700 miljoen euro - van de totale supermarktomzet in.'

Deze groei staat min of meer haaks op het slechte imago dat kant-en-klaarmaaltijden onder consumenten hebben. Recente tests van Consumentenbond, die aantoonden dat sommige producten te zout, te vet of te weinig groenten en vlees bevatten, hebben daar zeker een rol in gespeeld.

Groei door duurdere producten
Volgens Temminghoff kan verdere groei van kant-en-klaar alleen worden gerealiseerd door meer waarde toe te voegen. Dat zou in de vorm van gezondere producten met meer hoogwaardige ingrediënten kunnen.

'De penetratie van kant-en-klaar ligt al hoog. We zien dat de gemiddelde prijs per aankoop - momenteel 4,20 - de laatste jaren is gestegen. Daar zit nog rek in, zeker in producten voor jonge huishoudens met kinderen en welgestelde gepensioneerden. '


En er is nog meer nieuws te melden:

Gezonder kant-en-klaar niet altijd eenvoudig

Het gezonder maken van kant-en-klaarmaaltijden is niet altijd eenvoudig. Volgens Astrid Kühlkamp, marketing manager van Apetito Nederland, zijn ervooral beperkingen op gebied van receptuur en productie. Kühlkamp sprak woensdag tijdens het congres Gezonder kant-en-klaar dat het Voedingscentrum in de Efteling organiseerde. Zij stelde dat haar bedrijf bij de productontwikkeling vooral kijkt naar de vetkwaliteit, het suiker- en zoutgehalte, variatie en het aandeel van groenten.

Onverkoopbaar
'Zo bevat een kwart van onze maaltijden nu 150 gram groenten, zoals het Voedingscentrum voorschrijft. Dat is echter niet bij elke receptuur mogelijk. Een bami of een nasi met deze hoeveelheid is niet eten en dus niet te verkopen.'

Kühlkamp kreeg op dit punt nog bijval van Super de Boer-category manager Nicole Horsmans. Een maaltijd onder het SdB-merk, dat volgens de Consumentenbond hoog scoorde op gebied van gezondheid, werd door tegenvallende verkopen al snel gesaneerd.Ook het verzadigd vetgehalte is nauw verbonden met de receptuur. Je kunt volgens Apetito stamppot met rookworst met minder verzadigd vet produceren. 'Het is alleen de vraag of de authenticiteit van het gerecht niet wordt aangetast.'

Grotere bakjes
Kühlkamp stelde ook dat 150 grams porties groenten, vanwege hun volumineuze karakter, moeilijk passen in bestaande drievaksbakjes. 'Eigenlijk zouden deze groter moeten zijn wat weer investeringen in productielijnen met zich meebrengt.' Ook op gebied van zoutreductie noteerde de marketing manager enkele bezwaren. Een te drastische reductie kost klanten. 'Daarom pleit ik voor een graduele reductie.' Apetito heeft inmiddels een apart assortiment maaltijden dat minder dan 2 gram zout bevat. Ook heeft het een range natrium-arme gerechten.


bron: EVMI
Dit artikel afdrukken