Een paar weken geleden maakte Milieu-defensie zich boos op de Nederlandse retailers omdat ze bio-produkten van het schap halen. Van de weeromstuit maakte ik me in een emotioneel-veel-te-lange column boos omdat de campagne 'biologisch heel logisch' - waarvoor Milieudefensie mede verantwoordelijk is - wat mij betreft de plank volledig misslaat.
Vandaag was ik op zoek naar de cijfers van de onderzoeken van Willem Brethouwer (Marketresponse) over het koopgedrag van Nederland rond biologische produkten: mensen willen niet bio, maar herkenbaar échte spullen, geen 'verhalen' met - morele - argumenten waarom je iets zou moeten kopen. Kortom: wat er natuurlijk goed uit ziet, verkoop zichzelf.
Boeiend onderzoeksmateriaal waarvan de cijfers voor iedereen zijn in te zien! De onderzoeken zijn te vinden via P-plus.

Brethouwer testte voor marketeers welke argumenten gebruikt moeten worden, om de verkoop van gezonde voeding te bevorderen. Vooral nostalgische associaties en de smaak van eten van vroeger blijkt aan te slaan. Herinneringen aan de ‘worteltjes van opa’ genereert een verkoopscore van 40 procent bij Cultural Creatives en zelfs 23 procent bij de 'gewone' Nederlanders. Het werkt beter om over die heerlijke verse groenten van de boerderij van vroeger te praten, dan over creatief koken (36 procent koopscore Cultural Creatives), gezond verstand (29 procent koopscore CC) of ketenverantwoordelijkheid (19 procent koopscore CC). Ook bij de rest van de Nederlanders spreekt dit type argumentatieve verhalen minder aan. Brethouwer beveelt producenten aan vooral niet te gaan adverteren, maar na te gaan denken over ‘het bieden van ervaringen’ in de winkel.
Het volledige onderzoeksmateriaal vind je via de download-pagina van P-plus, waar je ook nog een aantal andere interessante files kunt vinden.
Dit artikel afdrukken