imageGisteravond stuurde Willem Brethouwer me een berichtje door: gezond en biologisch eten staan volgens hem op het punt om werkelijk door te breken. Hij denkt dat het geringe marktaandeel van 'biologisch' - nu tussen de 2 en 3% - flink kan doorgroeien als er maar voldoende distributiepunten komen. De interessegroep en de koopbereidheid naderen volgens Brethouwer de 20 procent. Dat is volgens hem 'een omslagpunt'. "Wat nu hard nodig is, zijn veel meer verkooppunten" zegt hij. Namens MarketResponse presenteerde hij het onderzoek eergisteren op het congres 'P+@Work'. Brethouwer vond net als vorig jaar 1,5 miljoen Nederlanders die een bewuste levensstijl nastreven. Dat is 15,1 procent van de bevolking van 18 jaar en ouder. De Amerikaanse socioloog Paul Ray noemde ze de 'Cultural Creatives' (CC). Vooral deze groep maakt zich zorgen over de wereld, ecologische effecten, achterstelling van vrouwen en kinderen en streeft een betere leefomgeving na. Het zijn mensen met een sterk persoonlijke levensstijl, waarvoor de sympathie iets is gegroeid. Brethouwer vond interessante verschuivingen in vergelijking met zijn onderzoek van een jaar geleden, ook bij de controlegroep ‘gewone’ Nederlanders.

Meer lezen? Zie het bericht op de site van P+. Willem's presentatie is gratis te downloaden (kijk ook even naar de andere interessante downloads).
Dit artikel afdrukken