In een brief aan de Tweede Kamer van 10 pagina's kondigt minister Schouten vandaag plannen aan om de stikstofcrisis te bezweren. De brief bevat plannen die eerder deze week al uitgelekt waren. Het kabinet stelt €172 miljoen beschikbaar beschikbaar voor technische maatregelen om stallen te verduurzamen. Daarnaast stelt het kabinet €350 miljoen beschikbaar voor gerichte opkoop van veehouderijen rond natuurgebieden, voor boeren die vrijwillig aangeven te willen stoppen. Opvallend is het verleasen van latente stikstofruimte, dat wil zeggen vergunde maar niet door de boer of een andere ondernemer gerealiseerde emissies. Daarmee stelt het kabinet de facto voor om méér stikstof in omloop te brengen of minder uitstoot te besparen dan mogelijk is.
De maatregelen zullen volgens het kabinet de Nederlandse natuur helpen herstellen en moeten worden gezien als een volgende stap in de stikstofaanpak. Coaches moeten boeren persoonlijk gaan ondersteunen bij het nemen van stikstofreducerende maatregelen en begeleiden bij het vinden van de juiste innovatie- en opkoopregelingen. Het Rijk kondigt aan de komende maanden samen met provincies regiobijeenkomsten te organiseren waar boeren over deze mogelijkheden worden geïnformeerd.
Ongecontroleerde opkoop van veehouderijbedrijven door bedrijven die stikstofruimte nodig hebben, wil het kabinet voorkomen. Onder die voorwaarde kan echter externe saldering plaatsvinden, het kopen van ruimte in de boerensector om die bijvoorbeeld voor de energiesector of wegaanleg en woningbouw te gebruiken. Het kabinet denkt zo het land leefbaar te kunnen houden en studeert samen met de provincies op de nog te stellen randvoorwaarden.
Rijk en provincies willen beweiden en bemesten niet vergunningplichtig maken, zoals ook het adviescollege Remkes adviseert. MOB, de organisatie die de stikstofaffaire in Nederland liet losbarsten, verzet zich daartegen. Niet om boeren te pesten, maar om duidelijk te maken dat het kabinet en de provincies serieuze maatregelen moeten nemen en anders voortdurend geconfronteerd zullen worden met juridische procedures tegen halfslachtig beleid.
Het kabinet zoekt de oplossing van de crisis vooral in technische maatregelen die minder stikstof uit stallen laten ontsnappen; daarbij moet vooral gedacht worden aan het verlaten van stalsystemen met - de alomtegenwoordige - vloeren die de poep en pies van de koe samen laten vloeien en dan ammoniak laten ontstaan. Het kabinet stelt geld beschikbaar voor boeren die daarin willen investeren, maar verplicht niet tot nieuwe stallen.
Omschakelfonds voor 'kringlooplandbouw'
Het kabinet werkt aan de ontwikkeling van een omschakelfonds voor boeren die aan kringloopland willen gaan doen. Dat begrip is vaag, maar slaat op extensivering en meer grondgebonden boeren. Het fonds moet financieringsproblemen opvangen. Nog voor de zomer laat de minister weten hoe groot het fonds wordt en onder welke voorwaarden boeren eruit kunnen trekken.
Het kabinet lijkt de landbouw niet te willen beperken ten gunste van de natuur, maar kondigt aan te onderzoeken of extensieve landbouw ook kan plaatsvinden op grond van partijen als Staatsbosbeheer en Rijksvastgoedbeheer. Het zegt wel dat dit niet ten koste mag gaan van bestaande natuur.
Meer geld voor minder varkens
Voor de varkenshouderij komt extra geld beschikbaar. Bovenop de €180 miljoen die al jaren geleden beschikbaar is gesteld voor sanering van de varkenshouderij, wil de regering nieuwe middelen beschikbaar stellen om te profiteren van de ruime belangstelling voor uitkoopregeling en daar extra stikstofuitstoot mee besparen. Rabobank kondigde vandaag aan te verwachten dat de belangstelling om te stoppen kleiner is dan het kabinet denkt.
Tijdelijke lease
Verrassend is het voorstel van het kabinet om latente vergunningsruimte voor stikstofemissies verleasebaar te maken. In overleg met de provincies wordt een regeling uitgewerkt die nog niet gerealiseerde of bespaarde uitstoot (opnieuw) tijdelijk in omloop brengt ten behoeve van partijen buiten de landbouw, bijvoorbeeld ten behoeve van bouwprojecten. Administratief is die ruimte vergund en bestaat die dus op papier. Door verleasen mogelijk te maken, accepteert het Rijk biochemisch gezien door deze regeling echter extra uitstoot, c.q. het in omloop houden van uitstoot en daarmee de natuurschade die nu juist door adequaat stikstofbeleid voorkomen moet worden door de depositiedruk te verminderen. Het zou echter moeten gaan om 'duurzame' projecten.
Verder in maart
Het Landbouw Collectief sprak vandaag, na het afgebroken overleg eerder deze week, vandaag opnieuw met premier Rutte en minister Schouten. Het zegt "geringe vooruitgang' (zie het kader hieronder voor het persbericht van het Collectief) te hebben geboekt. In maart spreekt het verder met het kabinet. Op 20 februari komen vanuit boerengroepen binnen het Collectief analyses naar buiten die naar verwachting nieuwe verwarring zullen creëren over de berekende schade die Nederlandse boeren natuurgebieden in Nederland berokkenen.
Persbericht Landbouw Collectief, 7 februari 2020, 13:00
Het landbouwcollectief boekt geringe vooruitgang
Vandaag heeft het Landbouw Collectief opnieuw overleg gevoerd met Minister Schouten en Premier Rutte. Er zaten verschillende partijen aan tafel, inclusief een afvaardiging van het IPO aan tafel. Het gesprek was een vervolg op het ontbijt in het Catshuis op 16 december. De afspraken die toen zijn gemaakt, vormden de basis voor dit vervolggesprek.
Een aantal punten zijn nogmaals uitgebreid besproken. Het Landbouw Collectief heeft geringe vooruitgang geboekt. Over enkele harde punten is nog geen overeenstemming bereikt. Er zijn werkafspraken gemaakt om een stap verder te kunnen komen.
Bij de minister is erop aangedrongen verantwoordelijkheid te nemen om een oplossing te vinden voor de vergunningenproblematiek (inclusief beweiden en bemesten). Boeren die een melding hebben gedaan of waarvan de vergunning vernietigd is, zitten in grote onzekerheid. De minister heeft toegezegd dat zij, samen met de Provincies, de verantwoordelijkheid neemt voor de afhandeling en daarbij de boeren niet in de kou zal laten staan.
In het plan van het Landbouw Collectief is aangegeven dat de landbouwsector maatregelen kan nemen, op het gebied van mestaanwending, voer en weidegang. In ruil daarvoor wil het Landbouw Collectief de toezegging dat de spoedwet niet wordt ingezet als een dwingend instrument. De minister werkt aan een oplossing die wederzijds vertrouwen moet geven.
De sector wil de wijze van extern salderen verder uitwerken. Het ministerie heeft toegezegd daarmee samen met de sector aan de slag te gaan.
Voor de varkenshouderij zijn nog geen definitieve afspraken over de vrijkomende ammoniak gemaakt. Verder is onduidelijk hoe extra toegekende middelen worden ingezet.
Nog steeds zitten nertsenhouders in onzekerheid over hun toekomst. In 2023 moeten zij hun bedrijf beëindigen maar velen verkeren in financiële nood. Helaas konden Premier Rutte en Minister Schouten geen afdoende duidelijkheid geven over hun situatie. Een teleurstellende constatering waar nog nader overleg over moet plaatsvinden. Samen met de Provincies wordt bekeken op welke manier tegemoet gekomen kan worden aan de schade en vermogensverlies.
Het gesprek wordt gezien als een tussenstap. Er zijn nog veel zaken die nader uitgediept moeten worden en waarover nog geen overeenstemming is.
Op 20 februari komt het Mesdag Zuivelfonds met doorgerekende gegevens van het RIVM. De uitkomsten worden meegenomen in het vervolggesprek met Minister Schouten en Premier Rutte. Dit is gepland rond half maart.
Het Landbouw Collectief ziet de kamerbrief die vandaag wordt verwacht met belangstelling tegemoet. In de kamerbrief lijkt fors ingezet te worden op opkoopmaatregelen. Volgens het Landbouw Collectief is dit een draconische maatregel die weinig effect zal hebben op de verbetering van de depositie in de natuurgebieden.
Het Landbouw Collectief is voornemens in overleg te treden met IPO.
Dit artikel afdrukken
Ongecontroleerde opkoop van veehouderijbedrijven door bedrijven die stikstofruimte nodig hebben, wil het kabinet voorkomen. Onder die voorwaarde kan echter externe saldering plaatsvinden, het kopen van ruimte in de boerensector om die bijvoorbeeld voor de energiesector of wegaanleg en woningbouw te gebruiken. Het kabinet denkt zo het land leefbaar te kunnen houden en studeert samen met de provincies op de nog te stellen randvoorwaarden.
Rijk en provincies willen beweiden en bemesten niet vergunningplichtig maken, zoals ook het adviescollege Remkes adviseert. MOB, de organisatie die de stikstofaffaire in Nederland liet losbarsten, verzet zich daartegen. Niet om boeren te pesten, maar om duidelijk te maken dat het kabinet en de provincies serieuze maatregelen moeten nemen en anders voortdurend geconfronteerd zullen worden met juridische procedures tegen halfslachtig beleid.
Het kabinet zoekt de oplossing van de crisis vooral in technische maatregelen die minder stikstof uit stallen laten ontsnappen; daarbij moet vooral gedacht worden aan het verlaten van stalsystemen met - de alomtegenwoordige - vloeren die de poep en pies van de koe samen laten vloeien en dan ammoniak laten ontstaan. Het kabinet stelt geld beschikbaar voor boeren die daarin willen investeren, maar verplicht niet tot nieuwe stallen.
Omschakelfonds voor 'kringlooplandbouw'
Het kabinet werkt aan de ontwikkeling van een omschakelfonds voor boeren die aan kringloopland willen gaan doen. Dat begrip is vaag, maar slaat op extensivering en meer grondgebonden boeren. Het fonds moet financieringsproblemen opvangen. Nog voor de zomer laat de minister weten hoe groot het fonds wordt en onder welke voorwaarden boeren eruit kunnen trekken.
Het kabinet lijkt de landbouw niet te willen beperken ten gunste van de natuur, maar kondigt aan te onderzoeken of extensieve landbouw ook kan plaatsvinden op grond van partijen als Staatsbosbeheer en Rijksvastgoedbeheer. Het zegt wel dat dit niet ten koste mag gaan van bestaande natuur.
Meer geld voor minder varkens
Voor de varkenshouderij komt extra geld beschikbaar. Bovenop de €180 miljoen die al jaren geleden beschikbaar is gesteld voor sanering van de varkenshouderij, wil de regering nieuwe middelen beschikbaar stellen om te profiteren van de ruime belangstelling voor uitkoopregeling en daar extra stikstofuitstoot mee besparen. Rabobank kondigde vandaag aan te verwachten dat de belangstelling om te stoppen kleiner is dan het kabinet denkt.
Tijdelijke lease
Verrassend is het voorstel van het kabinet om latente vergunningsruimte voor stikstofemissies verleasebaar te maken. In overleg met de provincies wordt een regeling uitgewerkt die nog niet gerealiseerde of bespaarde uitstoot (opnieuw) tijdelijk in omloop brengt ten behoeve van partijen buiten de landbouw, bijvoorbeeld ten behoeve van bouwprojecten. Administratief is die ruimte vergund en bestaat die dus op papier. Door verleasen mogelijk te maken, accepteert het Rijk biochemisch gezien door deze regeling echter extra uitstoot, c.q. het in omloop houden van uitstoot en daarmee de natuurschade die nu juist door adequaat stikstofbeleid voorkomen moet worden door de depositiedruk te verminderen. Het zou echter moeten gaan om 'duurzame' projecten.
Verder in maart
Het Landbouw Collectief sprak vandaag, na het afgebroken overleg eerder deze week, vandaag opnieuw met premier Rutte en minister Schouten. Het zegt "geringe vooruitgang' (zie het kader hieronder voor het persbericht van het Collectief) te hebben geboekt. In maart spreekt het verder met het kabinet. Op 20 februari komen vanuit boerengroepen binnen het Collectief analyses naar buiten die naar verwachting nieuwe verwarring zullen creëren over de berekende schade die Nederlandse boeren natuurgebieden in Nederland berokkenen.
Persbericht Landbouw Collectief, 7 februari 2020, 13:00
Het landbouwcollectief boekt geringe vooruitgang
Vandaag heeft het Landbouw Collectief opnieuw overleg gevoerd met Minister Schouten en Premier Rutte. Er zaten verschillende partijen aan tafel, inclusief een afvaardiging van het IPO aan tafel. Het gesprek was een vervolg op het ontbijt in het Catshuis op 16 december. De afspraken die toen zijn gemaakt, vormden de basis voor dit vervolggesprek.
Een aantal punten zijn nogmaals uitgebreid besproken. Het Landbouw Collectief heeft geringe vooruitgang geboekt. Over enkele harde punten is nog geen overeenstemming bereikt. Er zijn werkafspraken gemaakt om een stap verder te kunnen komen.
Bij de minister is erop aangedrongen verantwoordelijkheid te nemen om een oplossing te vinden voor de vergunningenproblematiek (inclusief beweiden en bemesten). Boeren die een melding hebben gedaan of waarvan de vergunning vernietigd is, zitten in grote onzekerheid. De minister heeft toegezegd dat zij, samen met de Provincies, de verantwoordelijkheid neemt voor de afhandeling en daarbij de boeren niet in de kou zal laten staan.
In het plan van het Landbouw Collectief is aangegeven dat de landbouwsector maatregelen kan nemen, op het gebied van mestaanwending, voer en weidegang. In ruil daarvoor wil het Landbouw Collectief de toezegging dat de spoedwet niet wordt ingezet als een dwingend instrument. De minister werkt aan een oplossing die wederzijds vertrouwen moet geven.
De sector wil de wijze van extern salderen verder uitwerken. Het ministerie heeft toegezegd daarmee samen met de sector aan de slag te gaan.
Voor de varkenshouderij zijn nog geen definitieve afspraken over de vrijkomende ammoniak gemaakt. Verder is onduidelijk hoe extra toegekende middelen worden ingezet.
Nog steeds zitten nertsenhouders in onzekerheid over hun toekomst. In 2023 moeten zij hun bedrijf beëindigen maar velen verkeren in financiële nood. Helaas konden Premier Rutte en Minister Schouten geen afdoende duidelijkheid geven over hun situatie. Een teleurstellende constatering waar nog nader overleg over moet plaatsvinden. Samen met de Provincies wordt bekeken op welke manier tegemoet gekomen kan worden aan de schade en vermogensverlies.
Het gesprek wordt gezien als een tussenstap. Er zijn nog veel zaken die nader uitgediept moeten worden en waarover nog geen overeenstemming is.
Op 20 februari komt het Mesdag Zuivelfonds met doorgerekende gegevens van het RIVM. De uitkomsten worden meegenomen in het vervolggesprek met Minister Schouten en Premier Rutte. Dit is gepland rond half maart.
Het Landbouw Collectief ziet de kamerbrief die vandaag wordt verwacht met belangstelling tegemoet. In de kamerbrief lijkt fors ingezet te worden op opkoopmaatregelen. Volgens het Landbouw Collectief is dit een draconische maatregel die weinig effect zal hebben op de verbetering van de depositie in de natuurgebieden.
Het Landbouw Collectief is voornemens in overleg te treden met IPO.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Graag zou ik blij worden, maar dit is huilen met de lamp uit.
De tweeslachtigheid druipt er vanaf.
Kool en geit tactiek: veel beloven en weinig geven doet de gek in vreugde leven......
Erg jammer dat het kabinet structureel kredieten, of ruimtes die afkomstig zijn of ondergebracht zijn bij de boeren sector, direct ten goede wil brengen aan bestaande vervuilers als wegen en woningbouw, in plaats van die te wegen en te meten en al dan niet te vergunnen binnen een nieuwe koepel die de nieuwe norm wordt. 30% zou voor natuur werken en hoe dat kan worden gemeten kon de minister president niet uitleggen. Deskundigen zeggen dat het tot nu toe niet gebeurt en moeilijk zou zijn bron en depositie te meten, dat leidde tot de landelijke belasting normen en vergunning aanpak.
De oude KDW morm en het idee die te kunnen behalen, is immers gebleken een fata morgana te zijn. Dat als toets voor einddoelen kan nooit motiveren, denk ik.
Blijkbaar wordt uit de bouw , mobiliteit en transport en luchtvaart , die vooral voortkomen uit de hoge bevolkingsdruk en geldend consumptie en mobiliteitspatroon , hun vervuiling nog steeds als acceptabel feit geaccepteerd.
Dat steekt, als een andere groep, terecht of niet blijkt de 20 e wel, het leeuwendeel van maatregelen en inkrimping van de sectoren en bedrijven voor zn kiezen krijgt.
Onbegrijpelijk ook, dat er geen steun is voor aanpassing mogelijkheden binnen de bestaande infrastructuren, (die amper zijn afbetaald!!), zoals mest beluchting en behandeling tegen anaerobe omstandigheden die emissie en giftige stoffen bevorderen. Dat is investering technisch veel sneller en breder uit te rollen en de mest zou vervolgens, bij het formuleren van een deugdelijke formule van kwaliteit en methode, BOVENGRONDS moeten mogen worden uitgebracht hetgeen dubbele winst is voor zowel bodemleven en natuur. Nu nog steeds een GEBOD te injecteren, ongelooflijk toch?
Eens kijken, wat er terecht komt van die hier opnieuw opduikende steun voor alles wat met duurzaam en kringloop te maken heeft. Het prijskaartje en de rendementsverliezen van die aanpak vergeleken met de hoog rendement aanpak zijn zodanig, dat behalve een goed idee waar ik ook voor pleit, het bij de huidige financiele terughoudendheid nooit gefinancierd zal worden wegens andere prioriteiten.
Positief eindigen dan maar: Het samen met natuur beheerders optrekken bij beheer en gebruik van sommige delen van het areaal platteland dat is wellicht een goede. Maar ook dan moeten er langdurige vormen van steun of subsidiëring komen, want nu zijn die na 6 jaar weer weg, en begint de hele molen weer opnieuw te draaien wie wel en wie niet. Dat is geen duurzaam beleid en dat heeft geen belofte van structurele verbetering in agrarisch natuurbeheer.
We gaan het zien, ik ben cynisch, eerst zien dan meedoen adviseer ik, ondertussen je eigen kapitaal en bedrijfswaarde verdedigen als een havik tegen de nog steeds voortgaande erosie aanpak en salamitactiek , gericht op het uitkopen van boerengronden naar natuur voor een heitje, want dat komt vaak voor.
Pleister plakken op een etterende wond, gaat niet helpen. Ik betwijfel steeds sterker of men op het ministerie überhaupt wel weet waar ze mee bezig zijn of ze wel de juiste experts raadplegen.
Dit koopt tijd voor alle anderen welke werken aan/met de vrijgegeven RIVM data mbt stikstof emissie en depositie modellering. Kort gezocht op twitter naar personen/groepen eraan werkend (vast niet compleet): een, twee, drie, vier, vijf, zes.
Laten we nu dan nog maar een laatste paar weken wachten en alle data op een rij zetten en weerwoord van andere experts (RIVM, MOB, Erisman, Franciska de Vries, etc) afwachten op waar bovenstaanden mee komen. Dan kan er beleid gemaakt worden wat mogelijk wel standhoud en enigzins nut heeft.
Het heeft nu al zolang geduurd dat de laatste weken er ook wel bij kunnen
Oké dus als ik het goed begrijp gaat Rutte eerst het stikstof probleem groter maken om straks weer aan de boeren te vragen om te helpen bij een oplossing. Zo gaat dit stikstofrobleem nog wel even duren........
Alles wat vergund is blijkt nu van geote waarde. Wat doorgestreept is komt nergens meer terug. Economie wint het toch van natuur tenzij natuur zelf de broek op kan houden..