De vraag is nu komt het werkelijk hierdoor of hebben ouders ook nog iets te zeggen!

De drie grote fastfoodketens McDonald's, Burger King en Kentucky Fried Chicken (KFC) richten zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op kinderen. Vooral McDonald's maakt zich volgens de Consumentenbond hieraan schuldig, zo blijkt uit eigen onderzoek.Het kabinet pleit er in de nota overgewicht juist voor dat kinderen zo min mogelijk in de verleiding komen door reclames voor ongezonde voeding. De Tweede Kamer praat maandag over deze nota.

Obesitas
Obesitas is een groot probleem. Steeds meer kinderen wegen te veel. Volgens de Consumentenbond zijn de tv-reclames voor fastfood, koek, snoep en ijs daar medeschuldig aan. De bond dringt, net als de Hartstichting, al tijden aan op een verbod op dit soort reclames. 'Naast alle spaaracties, posters, stripfiguren en spelletjes, komt het meest opvallende voorbeeld van 'kidsmarketing' van McDonald's. Op de website van het bedrijf staat een kant-en-klaarspreekbeurtpakket, waarmee de keten via het klaslokaal jonge klanten voor zich probeert te winnen', aldus de bond.

Zelfregulering
Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven via zelfregulering het aantal reclame-uitingen beperkt. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid vande Vrije Universiteit Amsterdam, vindt dat jammer. Hij noemt het te vrijblijvend. Volgens hem zou de overheid een voorbeeld moeten nemen aan landen als Groot-Brittannië, Zweden en Australië, waar dit soort marketing, uit ethisch perspectief, wel is verboden.

Kinderen van 12
Het aanprijzen van ongezonde producten beïnvloedt de voorkeuren van kinderen, zegt Seidell. 'Consumptiepatronen veranderen en daar worden ze dikker door.' De markt stimuleert gedrag dat je niet wil, concludeert hij. Bovendien kunnen kinderen onder de 12 jaar een reclameboodschap niet van een andere boodschap onderscheiden. Zij geloven wat ze krijgen voorgeschoteld.


bron: distrifood
Dit artikel afdrukken