imageBeter eten is in, of liever: de analyse-van-hoe-het-is-maar-niet-moet is in.

Vanuit de landen waar het slechtst wordt gegeten - de US en the UK - groeien de journalistieke bijdragen. Na Super Size Me (over de fast food industrie) en The Future of Food (over gentech en tech food) is er nu de verfilming van Eric Schlosser's The Fast Food Nation.

Indrukwekkend en shokerend. Zeker omdat het inmiddels ook bijna onze realiteit is. De film inspireerde Anthony Fletcher van het respectabele Foodnavigator.com tot een editorial dat als volgt opent:

'The food industry must be honest if it is to convince consumers - and audiences - that it is not the corporate monster portrayed in the media.
Fast Food Nation, which premiered in Cannes this month, puts the spotlight firmly on the ethics of the global food industry.
Those in the business do not exactly come out smelling of roses.'


Het meest schokkend is het démasqué van de marketingmechanismen waarmee trefzeker bereikt is dat de laagst opgeleiden en laagst verdienenden de slachtoffers zijn geworden van fast food. Als je er in cijfers over nadenkt: volgens de statistieken is meer dan de helft van de bevolking als totaal te dik door voeding met (zeer) ongezonde (trans-)vetten en vezel-, mineralen- en vitamine-arme happen. Maar véél meer dan de helft van de 'gewone' bevolking zit daadwerkelijk met een gezondheidsprobleem en verhoogde -risico's.

Voeding is de nieuwe 'big divide': de elite is allang over en eet steeds minder industriële voeding. En dan te bedenken dat die het minder daargkrachtige deel van de bevolking straks fors moeten bijbetalen in de vorm van extra ziektekostenpremie.

De trailer is inmiddels beschikbaar via YouTube.
Dit artikel afdrukken