imageRare jongens die Amerikanen. In een gezamenlijk onderzoek van het Food Marketing Institute en Rodale is onderzocht wat mensen denken dat gezonder is: thuis of 'buiten' eten? Uiteindelijk logisch, want het is marketingonderzoek. Maar toch.

De marketeers ontdekten dat mensen die graag gezond eten, het liefst thuis eten. Dat viel te verwachten: thuis bepaal je zelf wat je eet. Opmerkelijk is wel dat 71% van de Amerikanen onderschrijft dat thuis eten gezonder is. Een grote meerderheid weet dus kennelijk dat je 'buiten' moet oppassen voor wat je allemaal in je mond krijgt.

Uiteraard gaat het onderzoek natuurlijk weer over dikte. In de VS is nog maar 34% van de bevolking niet te dik. Wereldwijd worden in 2030 350.000.000 obesitas gevallen verwacht, waarvan zo'n 10% aan dikte gerelateerde kanker zal overlijden.

Natuurlijk kwam de vraag aan de orde wat daaraan moet gebeuren. Het antwoord laat zich raden: supermarkten hebben dus alle kansen voor die 66% die zich zorgen moet maken. Ook voor die andere 34% natuurlijk, want die zal wel niet voor niets niet dik zijn geworden.
Consumenten geven aan voorlichting te willen in de vorm van labels, uitgebreide gezondheidsrisico-informatie én kundig personeel dat het publiek kan voorlichten. En voorts: kooklessen.

Dat is nogal inhoudelijk en gaat stukken verder dan de eenvoudige stoplichten die we hier op producten willen plakken.

Dit blijken Amerikaanse consumenten te willen:

- Posting signs indicating healthy food choices (73 percent)
- Posting signs and information about disease management (66 percent)
- Employing staff who can answer nutrition questions (62 percent)
- Offering weight loss and diet information (56 percent)
- Conducting cooking classes to teach consumers about healthy meals (49 percent)


Het klinkt als een uitstekende outline voor eet- in plaats van smaaklessen, maar dan voor volwassenen!
Dit artikel afdrukken