imageWe hadden het al eerder vernomen maar het lijkt erop dat het nu echt gaat gebeuren: Super de Boer gaat zich profileren als de groene supermarkt van Nederland. De supermarktketen van Laurus wil zich met duurzaam ondernemen gaan onderscheiden van de concurrentie. Het bedrijf wil daarin in 2008 koploper zijn. Laurus ziet in de focus op duurzaamheid een alternatief voor het concurreren op prijzen zoals dat al enkele jaren gaande is. De supermarktorganisatie ging in 2005 al samenwerkingen aan met de Stichting Natuur en Milieu en Oxfam Novib om te komen tot een verduurzaming van de productieketen. Bestuursvoorzitter Harrie Bruijniks van Laurus acht die samenwerking van groot belang voor de supermarktketen.

Zowel in vers als in droge kruidenierswaren wil Super de Boer meer huismerken gaan voeren. Dat past volgens de supermarktorganisatie bij een sterkere focus op duurzaamheid, omdat het bedrijf de totstandkoming en verwerking van de producten beter kan volgen en controleren. Super de Boer verkoopt al bananen en koffie met het Rainforest Alliance Keurmerk en samen met Greenpeace zijn alle huismerkproducten gescreend op aanwezigheid van genetisch gemodificeerde organismen.

Tot nu toe heeft de strategie nog niet tot extra omzet geleid. De omzet bij Laurus bedroeg in het eerste half jaar van 2006 in totaal 1,38 miljard euro. In de eerste helft van 2005 was dat nog 50 miljoen euro meer.

Het credo is in de marketing en positionering in de markt altijd al geweest ' Join them or fight them' Ze hebben dus besloten om het gevecht aan te gaan. Hopelijk werkt dit in het voordeel van de consument.

bron: AD
Dit artikel afdrukken