We hadden het al eerder vernomen maar het lijkt erop dat het nu echt gaat gebeuren: Super de Boer gaat zich profileren als de groene supermarkt van Nederland. De supermarktketen van Laurus wil zich met duurzaam ondernemen gaan onderscheiden van de concurrentie. Het bedrijf wil daarin in 2008 koploper zijn. Laurus ziet in de focus op duurzaamheid een alternatief voor het concurreren op prijzen zoals dat al enkele jaren gaande is.
De supermarktorganisatie ging in 2005 al samenwerkingen aan met de Stichting Natuur en Milieu en Oxfam Novib om te komen tot een verduurzaming van de productieketen. Bestuursvoorzitter Harrie Bruijniks van Laurus acht die samenwerking van groot belang voor de supermarktketen.
Zowel in vers als in droge kruidenierswaren wil Super de Boer meer huismerken gaan voeren. Dat past volgens de supermarktorganisatie bij een sterkere focus op duurzaamheid, omdat het bedrijf de totstandkoming en verwerking van de producten beter kan volgen en controleren. Super de Boer verkoopt al bananen en koffie met het Rainforest Alliance Keurmerk en samen met Greenpeace zijn alle huismerkproducten gescreend op aanwezigheid van genetisch gemodificeerde organismen.
Tot nu toe heeft de strategie nog niet tot extra omzet geleid. De omzet bij Laurus bedroeg in het eerste half jaar van 2006 in totaal 1,38 miljard euro. In de eerste helft van 2005 was dat nog 50 miljoen euro meer.
Het credo is in de marketing en positionering in de markt altijd al geweest ' Join them or fight them' Ze hebben dus besloten om het gevecht aan te gaan. Hopelijk werkt dit in het voordeel van de consument.
bron: AD
Dit artikel afdrukken
Zowel in vers als in droge kruidenierswaren wil Super de Boer meer huismerken gaan voeren. Dat past volgens de supermarktorganisatie bij een sterkere focus op duurzaamheid, omdat het bedrijf de totstandkoming en verwerking van de producten beter kan volgen en controleren. Super de Boer verkoopt al bananen en koffie met het Rainforest Alliance Keurmerk en samen met Greenpeace zijn alle huismerkproducten gescreend op aanwezigheid van genetisch gemodificeerde organismen.
Tot nu toe heeft de strategie nog niet tot extra omzet geleid. De omzet bij Laurus bedroeg in het eerste half jaar van 2006 in totaal 1,38 miljard euro. In de eerste helft van 2005 was dat nog 50 miljoen euro meer.
Het credo is in de marketing en positionering in de markt altijd al geweest ' Join them or fight them' Ze hebben dus besloten om het gevecht aan te gaan. Hopelijk werkt dit in het voordeel van de consument.
bron: AD
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben bang dat het een failure wordt omdat het gat tussen het bestaande publiek en het groene + kwaliteitspubliek te groot is om te overbruggen. Dat kost jaren voorfinancieren met middelen die Laurus niet meer in huis heeft.
Alle onderzoeken ten spijt (Marketresponse: 20% van de markt wil duurzaam, het ontbreekt slechts aan distributie), geloof ik niet dat de markt nu al zo groot is om daar Super de Boer van te laten draaien.
Die 20% zit zo verspreid dat SdB wel een héél slimme attractie-strategie moet ontwikkelen om het publiek naar hun winkels te trekken.Een klassiek geval van het niet nadenken over 'reported behavior' (wat mensen zeggen dat ze zullen doen) en 'actual behavior' (wat ze echt doen, als het zover is)? Het loopje van mensen naar hun vertrouwde winkel is heel moeilijk te veranderen
Ik vind dit een mooi initiatief. Ik hoop dat ze het ermee gaan redden. Als dat onverhoopt niet het geval blijkt te zijn, wat gezien de resultaten van Laurus de afgelopen jaren niet uitgesloten is, dan hoop ik dat andere supermarkten hier een voorbeeld aan zullen nemen!
Jacobus