Boeren moeten een eerlijke prijs krijgen voor hun product. Dat vinden steeds meer consumenten. Ethische overwegingen spelen een toenemende rol bij de keuze van een product. Maar prijs blijft, zeker in economisch onzekere tijden, de eerste prioriteit.
Onderzoeksbureau OIVO onderzocht voor het zevende jaar op rij hoe klanten hun producten en winkels kiezen, in de Consumer Behaviour Monitor 2008. Een opvallende ontwikkeling is dat kopers sterk kijken naar de nabijheid van een winkel en de hoeveelheid parkeerruimte en ook de versheid van een product is essentieel.
Ethische criteria
In 2008 winnen ethische criteria bij voedselaankopen aan belang. Het gaat dan om bijvoorbeeld dierenwelzijn, milieu en fair trade. Consumenten willen weten wat ze eten en dringen juist daarom aan op gecertificeerde producten.
Kopers van ‘eerlijke’ producten stellen vast dat de informatie hierover te wensen overlaat. Het is vaak niet bekend hoe ethisch een voedingsmiddel daadwerkelijk is en waar het zijn oorsprong vindt.
bron: VMT
Dit artikel afdrukken
Onderzoeksbureau OIVO onderzocht voor het zevende jaar op rij hoe klanten hun producten en winkels kiezen, in de Consumer Behaviour Monitor 2008. Een opvallende ontwikkeling is dat kopers sterk kijken naar de nabijheid van een winkel en de hoeveelheid parkeerruimte en ook de versheid van een product is essentieel.
Ethische criteria
In 2008 winnen ethische criteria bij voedselaankopen aan belang. Het gaat dan om bijvoorbeeld dierenwelzijn, milieu en fair trade. Consumenten willen weten wat ze eten en dringen juist daarom aan op gecertificeerde producten.
Kopers van ‘eerlijke’ producten stellen vast dat de informatie hierover te wensen overlaat. Het is vaak niet bekend hoe ethisch een voedingsmiddel daadwerkelijk is en waar het zijn oorsprong vindt.
bron: VMT
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
boeren moeten een eerlijke prijs krijgen voor hun product.
dat is een schone wens. maar ik vrees, als ge over de europese boeren spreekt, dat ge de marktprijs, die gekoppeld moet blijven aan de inflatie en bestedingsvermogen, niet zonder meer door boeren kunt laten bepalen. daar worden afspraken over gemaakt, en op een complexe wijze met subsidies, heffingen en accijnzen wordt die markt politiek aangestuurd.
de agrarische sector is een politiek gestuurde sector.
en de boeren uit de derde wereld met hun fair trade ?
ik heb dat nooit zo begrepen. waarom boeren uit ontwikkelingslanden harde prijzen voor hun producten hier in nederland moeten krijgen en frambozen over de oceaan moeten worden gevlogen, terwijl de helft van hun landgenoten van de honger omvalt.
moet men mij toch nog eens heel goed uitleggen. vooral ethisch..